Remadays Warsaw 2023: prezentacja przemysłowych rozwiązań inkjetowych Agfa

Firma Agfa po raz kolejny znajdzie się wśród wystawców targów branży poligraficznej i reklamowej RemaDays Warsaw, których tegoroczna edycja odbędzie się na terenach wystawienniczych Ptak Warsaw Expo w dniach 1-3 lutego. Na stoisku nr F3.25a w hali F, w dużej mierze wykonanym z udziałem rozwiązań technologicznych Agfa, promowana będzie jej stale rozbudowywana oferta w obszarze przemysłowego druku inkjetowego. Targi RemaDays Warsaw będą też pierwszą lokalną imprezą branżową, w której firma weźmie udział jako właściciel marki Inca (jej przejęcie miało miejsce w 1. połowie 2022 roku). Na stoisku znajdą się też liczne próbki wydruków i przedmiotów zadrukowanych na maszynach z oferty Agfa, m.in. z serii Jeti Tauro, Inca Onset i Anapurna. Promowane będzie też sztandarowe oprogramowanie workflow, dedykowane cyfrowej produkcji wielkoformatowej – Asanti.

– Z niecierpliwością czekamy na tegoroczną edycję targów RemaDays Warsaw, które tradycyjnie już otwierają kalendarz dużych wydarzeń branżowych w naszym kraju – mówi Adriana Piotrowska, Sales Manager Inkjet w polskim oddziale Agfa. – Będzie to dla nas wyjątkowa impreza z kilku względów. Pojawimy się na niej po raz pierwszy od przejęcia przez Agfę firmy Inca Digital Printers, której rozwiązania do druku superwielkoformatowego zostały włączone do naszego portfolio w ubiegłym roku. Dzięki temu znacząco wzmocniła się nasza oferta w obszarze wysokowydajnej produkcji w wielkim i superwielkim formacie, m.in. dedykowana rynkowi opakowań. Maszyny ze sztandarowej serii Onset, z jakiej znana była Inca, znakomicie uzupełniły nasze natywne modele Jeti Tauro, dzięki czemu klient – rozważający inwestycję w druk wielkoformatowy – ma jeszcze więcej opcji do wyboru. Chętnie je przedstawimy podczas targowych spotkań.

Podobnie jak w latach ubiegłych, stoisko firmy Agfa zostanie w dużej mierze wykonane z materiałów, ścianek wystawowych, ekspozytorów i elementów dekoracyjnych, zadrukowanych w maszynach tego producenta, u jednego z jej polskich klientów.

– Targi, nie tylko RemaDays Warsaw, traktujemy jako świetną okazję do zaprezentowania szerokich możliwości naszych rozwiązań na własnym przykładzie – mówi Adriana Piotrowska. – Dzięki temu zwiedzający nie tylko słyszą o tym, co potrafią nasze maszyny, ale też mogą się o tym naocznie przekonać oglądając wysokiej jakości wydruki, zdobiące ściany naszego stoiska czy panele wystawiennicze. Do dyspozycji naszych gości będą też liczne próbki wydruków i przedmiotów wykonanych z zastosowaniem naszych rozwiązań technologicznych. Warto bowiem podkreślić, że poza aplikacjami Sign & Display, w coraz większym stopniu kierujemy naszą ofertę także na rynek opakowań, jak i w kontekście zastosowań przemysłowych. Tu, poza urządzeniami, na uwagę zasługują nasze atramenty, z których gros posiada proekologiczny certyfikat GreenGuard Gold.

Z myślą o gościach odwiedzających stoisko Agfa przygotowane zostaną specjalne prezentacje, podczas których będzie można zapoznać się z pracą poszczególnych rozwiązań sprzętowych z jej oferty.

– Dzięki temu goście targowi będą mogli przekonać się o jej wszechstronności, kompleksowości i elastyczności. Wśród prezentowanych maszyn, na które chcemy zwrócić największą uwagę, znajdą się m.in. wyróżniony kilkoma nagrodami Pinnacle (przyznawanymi przez  PRINTING United Alliance dla najlepszych rozwiązań w danym segmencie rynkowym) wysokonakładowy ploter hybrydowy Jeti Tauro H3300 UHS LED (oferowany od ub.r. także z opcją lakierowania), ploter Jeti Tauro H2500 LED (w którym istnieje możliwość zamiany koloru magenta na jasną czerń), ploter Inca Onset X3 HS (to efekt wspomnianego przejęcia marki Inca Digital Printers) czy ploter sublimacyjny „z roli na rolę Avinci” XC3200, również wyróżniony przez PRINTING United Alliance.

Wszystkie ww. urządzenia są sterowane dedykowanym produkcji wielkoformatowej systemem workflow – Asanti.

– To najważniejsze, ale nie jedyne rozwiązanie software’owe, stworzone przez naszą firmę z myślą o zastosowaniach Sign & Display oraz aplikacjach przemysłowych bazujących na technologii cyfrowej – mówi Adriana Piotrowska– System Asanti to swego rodzaju „hub”, automatyzujący i usprawniający proces produkcji wielkoformatowej. Można go zintegrować także z innymi modułami z naszej oferty np. WebApproval, który poprawia współpracę drukarni z klientem i przyspiesza akcept prac. Mamy nadzieję, że targi RemaDays Warsaw będą doskonałą okazją, by porozmawiać z naszymi gośćmi również na temat tej części naszego portfolio.

– Zapraszamy wszystkich wybierających się na targi RemaDays Warsaw do odwiedzenia naszego stoiska. Jesteśmy przekonani, że każda z firm już korzystająca z zalet cyfrowego druku wielkoformatowego bądź też rozważająca inwestycję w tego typu rozwiązanie, znajdzie coś dla siebie w naszej ofercie. Do zobaczenia w Nadarzynie – podsumowuje Adriana Piotrowska.

Źródło: Agfa NV

www.agfa-polska.pl

Więcej o druku i branży

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Główną zaletą druku cyfrowego jest fakt, że jego technologia umożliwia wydruk bezpośrednio z pliku w wersji elektronicznej – najczęściej zapisane w formacie PDF, a nierzadko też doc. A to sprawia, że wykorzystanie druku cyfrowego w realizacji konkretnych zleceń możliwe jest można powiedzieć, niemalże od ręki. Z racji na niezbyt wysokie wymagania co do nośnika, przygotowanie materiału do druku jest tanie i krótkie - oczywiście w zależności od nakładów. Przeszkodą może być jednak wielkość, czyli gramatura papieru i format danego projektu. Druk cyfrowy stosuje się najczęściej do wydrukowania projektów o maksymalnej wielkości A3+ - a to zamyka się w obrębie wizytówek, ulotek oraz broszur, których grubość nie przekracza 300g/m2.

Druk offsetowy jest bardziej skomplikowaną i droższą technologią, to opłacalną tylko w zleceniach masowych. W przeciwieństwie do druku cyfrowego druk offsetowy uniemożliwia na zmiany "na bieżąco”. Jednak druk offsetowy to przede wszystkim znakomita jakość – wszystko dzięki rozdzielczości do 4800dpi. A to sprawia, że wysokonakładowe bezproblemowo można wydrukować w niskiej cenie jednostkowej. Druk offsetowy to również większa ilość dostępnych kolorów. Nie jest to jednak typowe koło CMYK, a wzornik pantone, który zawiera w sobie m.in. odcienie złota i srebra, co może dać niesamowite rezultaty zwłaszcza w wymagających projektach.

Wybór może być trudny. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz. Obecnie jakość wydruków zarówno w technice cyfrowej, jak i offsetowej jest na zbliżonym poziomie. Druk cyfrowy jest bardziej wyrazisty, tańszy i szybszy przy mniejszych nakładach. A same wydruki można pozyskać od ręki. Zaletą jest też fakt, że poprawki można wprowadzać w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony druk offsetowy to gwarant najwyższej jakości. To również o wiele lepsze możliwości kolorystyczne, a także wierniejsze oddanie barw i półtonów. Minusem jest jednak wolny czas pracy i konieczność początkowego "rozgrzania" maszyny, jednak możliwość druku na wielu materiałach o różnych gramaturach wybacza tą wadę.

Leave a Comment