Prognozy HP Inc: najważniejsze trendy w druku przemysłowym na 2023 rok

W ostatnich miesiącach branża druku obserwowała nieustanny wzrost. Wiele rynków z powodzeniem powróciło do poziomów sprzed Covid-19, a niektóre obszary – takie jak druk komercyjny – nawet je przekroczyły. Jakich przełomowych wydarzeń zatem może się spodziewać sektor druku w nowym roku?

Firma HP Inc. prognozuje, że w 2023 roku zaczniemy obserwować zmiany w mentalności marek, które są odpowiedzią na nowe potrzeby konsumentów i wielu różnych branż. Dla firm oznacza to konieczność szybkiej reakcji, automatyzacji wielu procesów i produktów dostępnych tu i teraz, a na znaczeniu jeszcze bardziej mogą zyskać unikalne technologie druku. Eksperci druku HP przewidują, że…

Wytrzymałość i zwinność łańcucha dostaw spopularyzują technologię druku cyfrowego

Konsumenci będą coraz częściej kuszeni personalizacją, nowymi projektami i kampaniami oraz ofertami dostawy tego samego dnia. To otworzy nowe możliwości przed branżą poligraficzną, która będzie musiała zareagować na tę zmianę popytu jeszcze większą wydajnością.

Równocześnie, sektor będzie musiał walczyć z wyzwaniami związanymi z niedostatkiem pracowników i materiałów oraz zwiększonymi kosztami energii i dostaw. Spowoduje to ponowny wzrost długofalowej tendencji do tworzenia łańcuchów dostaw z mniejszą ilością zapasów i szybszym czasem reakcji – a w efekcie zwiększenie inwestycji w technologię druku cyfrowego. Dzięki rozwiązaniom oferowanym przez HP Indigo i PageWide zarówno producenci etykiet i opakowań, jak i komercyjni dostawcy usług druku będą mogli zwiększyć swoje możliwości zarobkowe.

Dywersyfikacja dostarczy na rynku nowe rozwiązania

Wchodząc w rok naznaczony recesją, rosnącymi kosztami życia i cenami energii, dostawcy usług druku i producenci tektury falistej muszą zdać sobie sprawę, że prowadzenie biznesu w oparciu o wykorzystywanie druku tylko do konkretnych zastosowań na dłuższą metę nie będzie zyskowne.

Z tego względu będą musieli nieustannie rozwijać i różnicować swoją ofertę, aby dotrzeć do klientów poszukujących innowacji i nowych zastosowań technologii druku.

Spadek znaczenia marketingu „spray and pray” czy wiadomości SPAM przekładają się na potrzebę posiadania wszechstronniejszej maszyny do druku cyfrowego, takiej jak HP PageWide, której możliwości są dużo szersze niż tylko wykonywanie określonych zadań. Oferuje ona także uniwersalność w czasie przestojów, gdy tempo produkcji jest wolniejsze.

W najbliższej przyszłości będzie można zaobserwować, że coraz więcej firm poligraficznych oraz tych oferujących druk komercyjny – zostanie zachęconych przez rozwój technologii cyfrowej do oferowania nowych rozwiązań i wchodzenia na nowe rynki. Przykładem będą producenci etykiet i opakowań, którzy poszerzą swoją działalność na torebki i rękawy termokurczliwe, wykorzystując możliwości maszyny cyfrowej wąsko wstęgowej do różnych zastosowań.

Jednocześnie, 90% wolumenu druku komercyjnego nadal odbywa się w technologii analogowej, lecz i to ulegnie zmianie, gdyż coraz więcej firm będzie przyjmować podejście hybrydowe i inwestować w technologię cyfrową w celu uzupełnienia swojego zaplecza produkcyjnego, co umożliwi im oferowanie nowych rozwiązań. Przykładowo, najszybciej rozwijające się produkty w druku komercyjnym, takie jak książki, zdjęcia i materiały marketingu bezpośredniego wysyłanego pocztą, to specjalność HP Indigo, a dzięki Serii 3 dostawca usług druku może oferować nie tylko książki i broszury, ale także etykiety lub opakowania elastyczne. Klienci inwestujący w maszynę cyfrową HP Indigo 25K z opcją HP Indigo Digital Pouch Factory mogą w zasadzie zbudować nowy biznes obok istniejącej już działalności.

Priorytetem pozostanie dążenie do zrównoważonego rozwoju

W nowym roku zrównoważony rozwój będzie nadal najważniejszy dla marek i firm poligraficznych. To już nie tylko trend, ale wymóg.

Konsumenci zaczynają postrzegać lojalność wobec marek przez pryzmat aktywizmu społecznego. Aż 80% uważa, że marki powinny przyczyniać się do poprawy życia ludzi, a 75% millenialsów i pokolenia Z będzie angażować się w interakcje tylko z markami, które chronią naszą planetę. Z tego względu, w momencie, gdy kolejne organizacje przyspieszają realizację inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju, firmy poligraficzne z branży etykiet i opakowań, tektury falistej i komercyjnej muszą patrzeć na swoje procesy biznesowe i przepływu pracy w sposób holistyczny, aby zapewnić dostarczanie kompleksowych rozwiązań mających mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Obejmuje to w zasadzie wszystko, począwszy od źródła pozyskiwania materiałów, które oferują, aż po technologię druku (w tym tusze i płyty) oraz sposób postępowania z odpadami.

HP Indigo i HP PageWide zapewniają kompleksowe wsparcie dla marek, których celem jest stać się liderem w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zarówno maszyny do druku cyfrowego HP Indigo i HP PageWide, jak i atramenty zostały opracowane tak, aby umożliwić dostawcom usług druku i producentom przestrzeganie przepisów spełniających normy branżowe i proekologiczne. Są kompatybilne z wieloma materiałami, które można odzyskać i wykorzystują atramenty HP na bazie wody, które nie zawierają niebezpiecznych substancji zanieczyszczających powietrze oraz zostały zaprojektowane tak, aby spełniać światowe wymogi regulacyjne, takie jak UL ECOLOGO, USDA FA, Swiss Ordinance i wytyczne Nestle.

Przemysł 4.0 i automatyzacja będą dominować na wszystkich etapach produkcji

Nowe technologie i rozwiązania, takie jak chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR), powoli docierają do branży poligraficznej, zmieniając sposób prowadzenia codziennej działalności w drukarniach etykiet, opakowań, tektury falistej i komercyjnych.

W 2023 r. branża poligraficzna będzie nadal wdrażać automatyzację na wszystkich etapach procesów, począwszy od inwestycji w inteligentne urządzenia, takie jak maszyny do druku cyfrowego HP Indigo i PageWide, integrację oprogramowania z istniejącymi środowiskami produkcyjnymi, zwiększenie wydajności cyfrowej (dzięki zaawansowanym narzędziom digitalowym) oraz wykorzystanie rozwoju e-handlu do automatyzacji produkcji end-to-end.

Automatyzacja stanie się również częścią obsługi klienta i usług, których przyszłość najlepiej określa strategia Shift Left. Klienci będą w coraz większym stopniu potrzebowali narzędzi i sprzętu, które pomogą im zarządzać procesami kompleksowo. Jednocześnie, zmniejszy się zależność od dostawców sprzętu w zakresie konserwacji i rozwiązywania problemów. W przypadku wystąpienia trudnych sytuacji, inżynierowie pracujący zdalnie muszą być wystarczająco kompetentni, aby rozwiązywać problemy w locie, korzystając z zaawansowanych narzędzi współpracy, oferowanych przez technologie takie jak Mixed Reality. Doprowadzi to do wzrostu popularności technologii AR w zastosowaniach przemysłowych. Obejmuje to zwiększenie popytu na rozwiązania takie jak HP xRServices, które w nowych generacjach drukarek oferują wsparcie na żądanie, natychmiastowe rozwiązywanie problemów i współpracę w czasie rzeczywistym.

Źródło: HP Inc.

Więcej o druku i branży

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.

Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.

Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej. 

Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią. 

Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne. 

Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.

Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Leave a Comment