Esto. Tektura w cyfrowym wymiarze

W niełatwych dla całej branży poligraficznej czasach, niezwykle ważne dla każdej drukarni jest nie tylko zachowanie czy też zwiększenie produktywności, lecz także ciągły rozwój, chociażby poprzez rozbudowę swojego parku maszynowego. Niestety obecnie inwestycje w nowe rozwiązania technologiczne mogą okazać się pod względem finansowym prawdziwym wyzwaniem. W tej sytuacji warto rozważyć skorzystanie z ciągle rosnącego i cieszącego się coraz większą popularnością rynku urządzeń z tzw. „drugiej ręki”. Przykładem ostatniej instalacji, która zakończyła się pełnym sukcesem jest producent opakowań firma ESTO, która postanowiła skorzystać z programu Refurbish oferowanego przez LFP Industrial Solutions.

Trzy dekady wyzwań i sukcesów

Pochodząca z zachodniopomorskiego Barlinka firma ESTO może poszczycić się prawdziwie imponującym doświadczeniem oraz renomą. W tym roku firma obchodzić będzie 30-lecie swojej działalności i od samego początku istnienia jej główną misją było tworzenie nie tylko trwałych, lecz przede wszystkim funkcjonalnych i wygodnych w użyciu opakowań dedykowanych przeróżnym gabarytom. Szeroka oferta firmy spełnia wymagania nawet najbardziej wymagających klientów, zarówno tych stałych, od lat z powodzeniem korzystających z usług jak i nowych. W katalogu ESTO znajdziemy m.in. tekturę, kartony, opakowania z tektury falistej, opakowania kaszerowane, a także personalizowane opakowania z nadrukiem.

– Pomimo, że nasza firma znana jest z druku offsetowego i flekso, już ponad 40% produkcji wykonywana jest w technologii cyfrowej. Obserwujemy ten trend od dłuższego czasu i z pewnością będzie się on zwiększał w kolejnych latach – twierdzi Adam Skałecki, zajmujący stanowisko wiceprezesa ESTO.

Czas na cyfrę

To właśnie rosnące zapotrzebowanie na druk cyfrowy stało się jednym z najważniejszych powodów nabycia maszyny marki Durst. Zakup ten planowany był już od kilku lat. Producent opakowań firma ESTO już wcześniej była w posiadaniu niewielkiej drukarki cyfrowej, jednak z biegiem czasu przestała ona spełniać wymogi dotyczące jakości i wydajności. Skłoniło to firmę do zastąpienia przestarzałego modelu urządzeniem, które będzie w stanie spełnić oczekiwania wymagających zleceniodawców. Wybór okazał się w zasadzie jednomyślny – firma ESTO zdecydowała się postawić na markę Durst, która już od dłuższego czasu znajdowała się w kręgu zainteresowań firmy. Dzięki LFP Industrial Solutions nadarzyła się idealna okazja zakupu używanego modelu Durst Rho P10 250 4C. Proces zakupowy odbył się niezwykle szybko. Urządzenie było dostępne praktycznie od ręki, dlatego firma ESTO zdecydowała się na pierwsze testy i zaledwie po kilku dniach maszyna Durst stanęła już w zakładzie. Zakup odnowionego urządzenia wymagał podjęcia natychmiastowej decyzji, jak komentuje Wojciech Kazimierczak, Manager Programu Refurbish w LFP Industrial Solutions: – rozwiązaniami tego typu interesuje się sporo drukarń z całej Europy i zazwyczaj nie zagrzewają one zbyt długo miejsca w ofertach urządzeń używanych. Rynek jest bardzo dynamiczny, dlatego czas odgrywa tu kluczową rolę.

Błyskawiczna rewolucja

Jakie zdaniem kadry zarządzającej firmą ESTO są największe atuty urządzenia Durst? Przede wszystkim w porównaniu do innych technologii nie ma tutaj prepressu ani związanych z tym kosztów. Rozwiązanie to pozwala także na bezproblemowe ripowanie plików. Instalacja maszyny Durst pozwoliła na przeorganizowanie wielu procesów wewnętrznych, co spowodowało znaczne usprawnienie produkcji. Oprócz niewątpliwych zalet z samego posiadania maszyny Durst, firma ESTO niezwykle pozytywnie ocenia także współpracę z działem serwisu LFP Industrial Solutions.

– Jesteśmy pod wielkim wrażeniem działania firmy LFP Industrial Solutions. Niezwykle wykwalifikowani inżynierowie serwisu wykazali się profesjonalizmem przy rozeznaniu terenu w naszej drukarni przed przyjazdem urządzenia. Sama instalacja odbyła się bez żadnych problemów w ciągu zaledwie kilku dni. Towarzyszyło jej także przygotowane na najwyższym poziomie szkolenie, dzięki czemu nasi pracownicy, a dokładniej pracownice, bo to właśnie kobiety obsługują to urządzenie – były w stanie zaledwie po dwóch dniach poznać wszystkie tajniki pracy na tym modelu. Dodatkowym atutem jest także oprogramowanie marki Durst, które okazało się niezwykle intuicyjne i przyjazne użytkownikowi, co zdecydowanie sprzyja pracy – mówi wiceprezes ESTO.

Tytan pracy

Mimo, że od światowej premiery modelu Rho P10 250 minęło już nieco czasu, cenione i wielokrotnie nagradzane urządzenie Durst w dalszym ciągu pozostaje jednym z najchętniej wybieranych rozwiązań przeznaczonych do wielkoformatowego druku na tekturze tudzież przeróżnych twardych podłożach. Jedną z największych zalet tego niezwykle cenionego przez użytkowników modelu, jest przede wszystkim bardzo wysoka prędkość druku przy zachowaniu najwyższej jakości. Model ten można bez większej przesady nazwać prawdziwym tytanem pracy ze względu na możliwość nieprzerwanej pracy przez całą dobę, przez 7 dni w tygodniu, co znacząco wpływa na produktywność każdej drukarni.

Włoski koncern zadbał także o niezwykle istotną kwestię ekologii – wykorzystywane w urządzeniu Rho P10 250 tusze są przyjazne dla środowiska i nie emitują szkodliwych substancji. W porównaniu do poprzedniego modelu, który znajdował się na wyposażeniu ESTO, urządzenie Durst nie powoduje żadnych przestojów, dzięki czemu produkcja jest płynna i zawsze na czas, co ma kluczowe znaczenie dla wszystkich nabywców usług firmy. – Teraz dla naszych klientów jesteśmy w stanie wyprodukować i wydrukować dosłownie wszystko w bardzo krótkim czasie. Ponadto posiadamy dział projektowy i konstrukcyjny, więc kompleksowo możemy obsłużyć klienta na każdym etapie jego potrzeb – zapewnia Adam Skałecki. – Zakup urządzenia Durst dodatkowo umożliwia nam szerokie możliwości rozbudowania naszego portfolio co w pełni wpisuje się w nasze motto, które brzmi „z nami zapakujesz wszystko.

Źródło: LFP Industrial Solutions Sp. z o.o.

www.lfp-industrial.pl

Więcej o druku i branży

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Leave a Comment