Plotery drukujące to urządzenie peryferyjne, które działają jak duża i zaawansowana drukarka. Bez ich zastosowania druk wielkoformatowy byłby niemożliwy do wykonania. Dzięki nim możliwe jest drukowanie obrazów czy tekstów na płaskich i dużych powierzchniach.
Poligrafia – rodzaje ploterów
Plotery płaskie kreślą linie na płasko rozłożonym materiale. Element piszący znajduje się w nim i przesuwa się w osi pionowej wzdłuż poruszającej się w osi poziomej poprzeczki. Takie plotery przeznaczone są do mniejszych wydruków. Plotery bębnowe z kolei posiadają tylko jedną oś przesuwania głowicy. Drukowanie dobywa się przez poruszanie się papieru wokół bębna drukującego. Plotery tego typu pozwalają na uzyskanie dużych wydruków. W drukarni przydają się także plotery rysujące. Dzięki nim możliwe jest wydrukowanie grafiki w dużym rozmiarze. W przypadku grafik wysokiej jakości należy zastosować ploter atramentowy lub tuszowy. Jeśli jakość nie jest aż tak istotna to można zdecydować się na tańszy w eksploatacji ploter laserowy.
Wybór plotera drukującego
W drukarni stosowane są oczywiście plotery drukujące lub drukująco-tnące. Występują one w kilku rozmiarach do wyboru. Kolejną kwestią jest szybkość wydruku oraz wielkość podajnika. w przypadku ploterów produkcyjnych dobrym pomysłem są potrójne rolkowe podajniki. Dobrze sprawdzają się plotery wielofunkcyjne z serwerem wydruków oraz kartą sieciową. Dzięki nim z ploterem można komunikować się także zdalnie. Drukowanie bez nadzoru z kolei zmniejsza ilość czasu potrzebnego na obsługę urządzenia, a tym samym obniża koszty produkcji. W sprzedaży są także np. plotery, które od razu laminują wydruki. Plotery wielkoformatowe są dość drogie, ale w perspektywie kilku lat jest to na pewno inwestycja opłacalna. Plotery laserowe są tańsze, ale odbija się to potem na jakości wydruków. Tymczasem wielu klientów właśnie najbardziej ceni sobie jakość. Podczas zakupu plotera obowiązkowo należy sprawdzić długość okresu gwarancyjnego oraz dostępność części zamiennych.
W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.
Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?
Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.
Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.
Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.
Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.