Prognozy HP Inc: najważniejsze trendy w druku przemysłowym na 2023 rok

W ostatnich miesiącach branża druku obserwowała nieustanny wzrost. Wiele rynków z powodzeniem powróciło do poziomów sprzed Covid-19, a niektóre obszary – takie jak druk komercyjny – nawet je przekroczyły. Jakich przełomowych wydarzeń zatem może się spodziewać sektor druku w nowym roku?

Firma HP Inc. prognozuje, że w 2023 roku zaczniemy obserwować zmiany w mentalności marek, które są odpowiedzią na nowe potrzeby konsumentów i wielu różnych branż. Dla firm oznacza to konieczność szybkiej reakcji, automatyzacji wielu procesów i produktów dostępnych tu i teraz, a na znaczeniu jeszcze bardziej mogą zyskać unikalne technologie druku. Eksperci druku HP przewidują, że…

Wytrzymałość i zwinność łańcucha dostaw spopularyzują technologię druku cyfrowego

Konsumenci będą coraz częściej kuszeni personalizacją, nowymi projektami i kampaniami oraz ofertami dostawy tego samego dnia. To otworzy nowe możliwości przed branżą poligraficzną, która będzie musiała zareagować na tę zmianę popytu jeszcze większą wydajnością.

Równocześnie, sektor będzie musiał walczyć z wyzwaniami związanymi z niedostatkiem pracowników i materiałów oraz zwiększonymi kosztami energii i dostaw. Spowoduje to ponowny wzrost długofalowej tendencji do tworzenia łańcuchów dostaw z mniejszą ilością zapasów i szybszym czasem reakcji – a w efekcie zwiększenie inwestycji w technologię druku cyfrowego. Dzięki rozwiązaniom oferowanym przez HP Indigo i PageWide zarówno producenci etykiet i opakowań, jak i komercyjni dostawcy usług druku będą mogli zwiększyć swoje możliwości zarobkowe.

Dywersyfikacja dostarczy na rynku nowe rozwiązania

Wchodząc w rok naznaczony recesją, rosnącymi kosztami życia i cenami energii, dostawcy usług druku i producenci tektury falistej muszą zdać sobie sprawę, że prowadzenie biznesu w oparciu o wykorzystywanie druku tylko do konkretnych zastosowań na dłuższą metę nie będzie zyskowne.

Z tego względu będą musieli nieustannie rozwijać i różnicować swoją ofertę, aby dotrzeć do klientów poszukujących innowacji i nowych zastosowań technologii druku.

Spadek znaczenia marketingu „spray and pray” czy wiadomości SPAM przekładają się na potrzebę posiadania wszechstronniejszej maszyny do druku cyfrowego, takiej jak HP PageWide, której możliwości są dużo szersze niż tylko wykonywanie określonych zadań. Oferuje ona także uniwersalność w czasie przestojów, gdy tempo produkcji jest wolniejsze.

W najbliższej przyszłości będzie można zaobserwować, że coraz więcej firm poligraficznych oraz tych oferujących druk komercyjny – zostanie zachęconych przez rozwój technologii cyfrowej do oferowania nowych rozwiązań i wchodzenia na nowe rynki. Przykładem będą producenci etykiet i opakowań, którzy poszerzą swoją działalność na torebki i rękawy termokurczliwe, wykorzystując możliwości maszyny cyfrowej wąsko wstęgowej do różnych zastosowań.

Jednocześnie, 90% wolumenu druku komercyjnego nadal odbywa się w technologii analogowej, lecz i to ulegnie zmianie, gdyż coraz więcej firm będzie przyjmować podejście hybrydowe i inwestować w technologię cyfrową w celu uzupełnienia swojego zaplecza produkcyjnego, co umożliwi im oferowanie nowych rozwiązań. Przykładowo, najszybciej rozwijające się produkty w druku komercyjnym, takie jak książki, zdjęcia i materiały marketingu bezpośredniego wysyłanego pocztą, to specjalność HP Indigo, a dzięki Serii 3 dostawca usług druku może oferować nie tylko książki i broszury, ale także etykiety lub opakowania elastyczne. Klienci inwestujący w maszynę cyfrową HP Indigo 25K z opcją HP Indigo Digital Pouch Factory mogą w zasadzie zbudować nowy biznes obok istniejącej już działalności.

Priorytetem pozostanie dążenie do zrównoważonego rozwoju

W nowym roku zrównoważony rozwój będzie nadal najważniejszy dla marek i firm poligraficznych. To już nie tylko trend, ale wymóg.

Konsumenci zaczynają postrzegać lojalność wobec marek przez pryzmat aktywizmu społecznego. Aż 80% uważa, że marki powinny przyczyniać się do poprawy życia ludzi, a 75% millenialsów i pokolenia Z będzie angażować się w interakcje tylko z markami, które chronią naszą planetę. Z tego względu, w momencie, gdy kolejne organizacje przyspieszają realizację inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju, firmy poligraficzne z branży etykiet i opakowań, tektury falistej i komercyjnej muszą patrzeć na swoje procesy biznesowe i przepływu pracy w sposób holistyczny, aby zapewnić dostarczanie kompleksowych rozwiązań mających mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Obejmuje to w zasadzie wszystko, począwszy od źródła pozyskiwania materiałów, które oferują, aż po technologię druku (w tym tusze i płyty) oraz sposób postępowania z odpadami.

HP Indigo i HP PageWide zapewniają kompleksowe wsparcie dla marek, których celem jest stać się liderem w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zarówno maszyny do druku cyfrowego HP Indigo i HP PageWide, jak i atramenty zostały opracowane tak, aby umożliwić dostawcom usług druku i producentom przestrzeganie przepisów spełniających normy branżowe i proekologiczne. Są kompatybilne z wieloma materiałami, które można odzyskać i wykorzystują atramenty HP na bazie wody, które nie zawierają niebezpiecznych substancji zanieczyszczających powietrze oraz zostały zaprojektowane tak, aby spełniać światowe wymogi regulacyjne, takie jak UL ECOLOGO, USDA FA, Swiss Ordinance i wytyczne Nestle.

Przemysł 4.0 i automatyzacja będą dominować na wszystkich etapach produkcji

Nowe technologie i rozwiązania, takie jak chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR), powoli docierają do branży poligraficznej, zmieniając sposób prowadzenia codziennej działalności w drukarniach etykiet, opakowań, tektury falistej i komercyjnych.

W 2023 r. branża poligraficzna będzie nadal wdrażać automatyzację na wszystkich etapach procesów, począwszy od inwestycji w inteligentne urządzenia, takie jak maszyny do druku cyfrowego HP Indigo i PageWide, integrację oprogramowania z istniejącymi środowiskami produkcyjnymi, zwiększenie wydajności cyfrowej (dzięki zaawansowanym narzędziom digitalowym) oraz wykorzystanie rozwoju e-handlu do automatyzacji produkcji end-to-end.

Automatyzacja stanie się również częścią obsługi klienta i usług, których przyszłość najlepiej określa strategia Shift Left. Klienci będą w coraz większym stopniu potrzebowali narzędzi i sprzętu, które pomogą im zarządzać procesami kompleksowo. Jednocześnie, zmniejszy się zależność od dostawców sprzętu w zakresie konserwacji i rozwiązywania problemów. W przypadku wystąpienia trudnych sytuacji, inżynierowie pracujący zdalnie muszą być wystarczająco kompetentni, aby rozwiązywać problemy w locie, korzystając z zaawansowanych narzędzi współpracy, oferowanych przez technologie takie jak Mixed Reality. Doprowadzi to do wzrostu popularności technologii AR w zastosowaniach przemysłowych. Obejmuje to zwiększenie popytu na rozwiązania takie jak HP xRServices, które w nowych generacjach drukarek oferują wsparcie na żądanie, natychmiastowe rozwiązywanie problemów i współpracę w czasie rzeczywistym.

Źródło: HP Inc.

Więcej o druku i branży

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Leave a Comment