Druk wielkoformatowy cieszy się wciąż niemalejącą popularnością. Szczególnie dużo drukuje się banerów różnego rodzaju. banery reklamowe to bowiem najprostsza i zarazem najszybsza forma reklamy zewnętrznej. Poza tym jest ona bardzo łatwa w samodzielnym montażu w zasadzie w dowolnym miejscy na przykład na ogrodzeniu.
Poligrafia – banery reklamowe
Banery reklamowe dzięki odporność na różnego rodzaju warunki atmosferyczne, wytrzymałość oraz łatwość w transporcie są uniwersalnym i zarazem praktycznym narzędziem reklamowym. Klasyczne banery wzmacniane są na krawędziach wydruku poprzez zakładanie i zgrzewanie brzegów, a także oczkowanie co 50 cm, czy opcjonalnie 25 cm. W zależności od wybranego sposobu montażu możliwe jest niekiedy również wykonanie tuneli. Banery reklamowe drukowane są oczywiście w kolorze i w wielu różnych rozmiarach.
Techniki drukarskie
Najczęściej klasyczne banery reklamowe drukuje się metodą twardego solwentu (rozdzielczość 360 dpi) na wysokiej klasy, powlekanym i elastycznym materiale o gramaturze powyżej 400 g/m2. Doskonałe właściwości materiału PCV są dodatkowo dopełnione przez wysoką wytrzymałość oraz odporność na pleśnienie, trudne warunki atmosferyczne czy uszkodzenia natury mechanicznej. Banery tego typu jak najbardziej nadają się do długookresowych ekspozycji zewnętrznych. Z kolei banery powlekane ze względu na swoją specjalną strukturę są odporne na rozerwanie, wilgoć, promieniowanie UV oraz niską czy wysoką temperaturę.
Druk wielkoformatowy na twardym solwencie
Warto wiedzieć również, że druk wielkoformatowy wykorzystujący technikę twardego solwentu cechuje się wysoką trwałością oraz odpornością na zróżnicowane warunki atmosferyczne, znaczne różnice temperatur oraz na ścieranie. Banery wydrukowane przy pomocy tej techniki drukarskiej z powodzeniem sprawdzają się więc w miejscach mocno nasłonecznionych. Wisieć mogą zwykle od 3 do 7 lat bez ubytku na ich jakości. Dużą popularnością cieszą się przede wszystkim banery drukowane metodą fotorealistyczną.
Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.
Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.
Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.
Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.
To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.
Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.