Jak przeprowadzić onboarding freelancerów?

Skuteczne wdrożenie freelancerów to klucz do sukcesu każdej firmy. Niezależni specjaliści wnoszą unikalne umiejętności i wiedzę, ale aby w pełni wykorzystać ich potencjał, potrzebny jest skuteczny onboarding. Dzięki temu szybko odnajdą się w zespole i zaczną działać na pełnych obrotach.

Proces wdrażania freelancerów jest kluczowy w osiągnięciu harmonii między celami firmy a dynamiką działań operacyjnych. Skuteczny onboarding zapewnia, że freelancerzy mają te same kompetencje i wiedzę co pracownicy etatowi od dnia rozpoczęcia współpracy. Dlatego też proces wdrażania nie może być tylko formalnością – powinien być częścią strategii, aby integracja freelancera przebiegała szybko i bezproblemowo.

Wciąż wiele firm nie poświęca wystarczająco dużo uwagi na onboarding freelancerów, choć odpowiednio przeprowadzony proces może sprawić, że niezależni specjaliści szybko dostosują się do kultury organizacyjnej, procesów i wszelkich niuansów związanych z ich zadaniami. Onboarding powinien wykraczać poza zwykłe wprowadzenie i briefing – kluczowa jest kompleksowa adaptacja freelancera do ekosystemu firmy, promująca poczucie przynależności i celu. Dzięki temu tworzy się relacja sprzyjająca spójnej i efektywnej pracy w zespole – wyjaśnia Żaneta Siwik, Product Marketing Lead w Useme, platformie do rozliczeń freelancerów.

Etapy wdrażania freelancera

1. Brief to podstawa

Przy współpracy z niezależnymi specjalistami, dobrze opracowany brief jest podstawą udanej współpracy. Ten dokument pozwala określić jasne cele, oczekiwania, terminy i role różnych członków zespołu, tym samym usprawniając komunikację i współpracę. Takie podejście nie tylko pomaga freelancerom zrozumieć ich konkretne zadania, ale także dopasowuje ich wkład do innych działań zespołu.

2. Przedstawienie niezbędnych informacji

W procesie onboardingu kluczowe jest sprawne zarządzanie, zwłaszcza gdy freelancer dołącza do nowego projektu. Warto zacząć od przygotowania i przekazania mu dokumentu, np. w formie checklisty, który zawiera najważniejsze informacje o projekcie, terminy oraz zasady komunikacji, a także materiały szkoleniowe. Dostarczenie szczegółowych materiałów i przejrzystość w komunikacji przekłada się na pewną oraz kompetentną pracę, wspiera poczucie integracji i buduje efektywną współpracę na każdym etapie projektu.

3. Wprowadzenie w kulturę organizacyjną i wartości firmy

Ten krok pozwala na zniwelowanie różnic między freelancerem a stałymi pracownikami, szczególnie na początkowym etapie współpracy. Skuteczne przekazanie wartości firmy i stylu pracy pomaga niezależnym specjalistom głębiej zrozumieć środowisko organizacji i umożliwia im lepsze dostosowanie się do celów zespołu.

Ponadto, zapoznanie z podstawowymi wartościami firmy sprzyja lepszej współpracy między freelancerem a pracownikami etatowymi, zapewniając harmonijną relację i lepsze wyniki realizowanych projektów.

4. Zaangażowanie pracowników w onboarding freelancera

Kolejnym ważnym krokiem jest udział zespołu w proces wdrażania niezależnego specjalisty. Kluczową rolę odgrywa zwłaszcza menedżer projektu, który będzie stanowił pomoc pomiędzy freelancerem a istniejącym zespołem. Może on wyjaśnić oczekiwania, skutecznie rozdzielać zadania i zapewnić, że wszyscy znają cele projektu.

Zaangażowanie pracowników istotne jest również podczas prowadzenia prac nad zaawansowanymi projektami, ponieważ ich doświadczenie i rola w wykonywanych zadaniach mogą zapewnić cenne wskazówki podwykonawcom i pomóc im w sprawnym poruszaniu się w projekcie.

Podczas procesu wdrażania ważny jest mentoring od doświadczonych członków zespołu, warto więc zachęcać do regularnego komunikowania się różnymi kanałami, np. podczas statusów, Slacka czy firmowego Intranetu. Project Manager powinien wspierać współpracę zespołową, tak by freelancer czuł się integralną częścią zespołu, dzięki czemu jego zaangażowanie i efektywność pracy będą wyższe, a cały zespół osiągnie lepsze wyniki – tłumaczy Żaneta Siwik, Product Marketing Lead w Useme, platformie do rozliczeń freelancerów.

5. Udział freelancera w kluczowych spotkaniach

Udział niezależnych specjalistów w spotkaniach, zwłaszcza na początku projektu, jest istotnym elementem onboardingu, szczególnie w przypadku rozbudowanych projektów realizowanych przez większe firmy. Pozwoli to oszczędzić czas zespołu, a także zapewni, że freelancerzy, podobnie jak stali pracownicy zyskują wszechstronne zrozumienie zakresu projektu i ich roli w nim. Ta praktyka jest szczególnie korzystna w optymalizacji godzin pracy, ponieważ minimalizuje potrzebę komunikacji. Angażowanie zewnętrznych współpracowników w te spotkania od samego początku buduje poczucie przynależności i zaangażowania, czyniąc ich integralną częścią zespołu i prowadząc do sukcesu projektu.

6. Sesje szkoleniowe

Sesje szkoleniowe mogą służyć jako most łączący cele projektu z podwykonawcą, zapewniają one freelancerom wgląd w kulturę firmy, szczegóły projektu oraz narzędzia i procesy, które muszą znać, aby doskonale wypełniać swoje role.

Aby usprawnić proces szkolenia, ważne jest, aby sesje były nie tylko informacyjne, ale także angażujące i dostosowane do specyfiki pracy freelancerów. Kluczowe jest omówienie takich tematów jak cele projektu, zasady komunikacji i terminy. Dodatkowo, te szkolenia powinny wspierać współpracę i zaangażowanie freelancerów, co bezpośrednio przyczynia się do sukcesu projektu.

7. Przydzielanie zadań

Pierwszy dzień freelancera w projekcie to kluczowy moment, który pozwoli na zapewnienie płynnego wejścia i skutecznego startu działań. Dlatego poprzez przydzielenie konkretnych, jasno określonych zadań już pierwszego dnia, manager wskazuje klarowne oczekiwania i pomaga freelancerowi szybko dostosować się do celów projektu.

Najlepiej zacząć od przypisania zadań, które są realistyczne do wykonania i dobrze odzwierciedlają kluczowe wymagania projektu. Powinny one być dopasowane do kompetencji freelancera oraz przyczyniać się do szybkiego postępu prac. Przemyślane przydzielanie zadań buduje zaufanie w zespole i wzmacnia poczucie celu już od pierwszego dnia współpracy.

8. Objaśnienie procedur i procesów prawnych

Aby uniknąć nieporozumień podczas onboardingu freelancerów, kluczowe jest szczegółowe omówienie procedur i aspektów prawnych. Dzięki temu jasne są oczekiwania i możliwa jest płynna współpraca. Wczesne wyjaśnienie kwestii prawnych minimalizuje ryzyko problemów, takich jak opóźnione płatności, które często wynikają z błędów lub braku zrozumienia. Ważne jest, aby nowym członkom zespołu przedstawić preferowane przez firmę metody obsługi tych procedur. Równie istotne jest ustalenie przejrzystego harmonogramu płatności, co nie tylko ułatwia planowanie finansowe, ale także zapewnia freelancerom przewidywalność dochodów, budując ich zaufanie i zaangażowanie.

9. Wykorzystywanie narzędzi do zarządzania projektami

Obecnie korzystanie z oprogramowania do zarządzania projektami, takimi jak: Asana, Trello, Monday czy ClickUp jest powszechne w pracy zespołowej. I choć bardzo możliwe, że podwykonawca doskonale zna już te programy, warto zacząć onboarding od krótkiego wprowadzenia, czym jest oprogramowanie do zarządzania projektami i jaki jest jego główny cel.

Project Manager powinien podkreślić, że jest to ważne narzędzie zaprojektowane do usprawnienia planowania projektu, jego realizacji i dotrzymywania terminów, a także uproszczenia zarządzania zadaniami oraz lepszej komunikacji z klientami.

10. Informacje zwrotne i regularna weryfikacja postęp prac

Regularne monitorowanie postępów to nie tylko dobra praktyka, ale także fundament skutecznego wdrażania freelancerów. Ten proces jest kluczowy, aby freelancer czuł się doceniony i miał pełną informację o swojej pracy. Otwarte i spójne kanały komunikacji, takie jak firmowy Intranet czy komunikatory internetowe, są nieodzowne na tym etapie. Brak odpowiedniego wdrożenia może prowadzić do nieporozumień i rozbieżności między oczekiwaniami freelancera a rzeczywistymi wymaganiami projektu. Regularne udzielanie feedbacku pozwala freelancerom zrozumieć ich postępy i obszary do poprawy, co sprzyja bardziej produktywnej i harmonijnej współpracy. Podkreślenie tego kroku może znacząco zwiększyć efektywność współpracy z podwykonawcami.

To, jak przebiegnie onboarding niezależnego specjalisty, jest kluczowe dla ich pozytywnych doświadczeń oraz płynnego zintegrowania z procesami firmy. Przejrzyste procesy wdrażania nie tylko oszczędzają czas firmy i klienta, ale także umożliwiają freelancerowi szybkie dostosowanie się do celów klienta. Dobrze zorganizowany onboarding, w tym regularne spotkania z zespołem, zapewniają, że freelancer sprawnie wysyła zrealizowane zadania i wykonuje je zgodnie z oczekiwaniami. Praktyka ta nie tylko wzmacnia zrozumienie projektu przez podwykonawcę, ale także sprzyja pozytywnym relacjom między freelancerem, klientem i firmą. Ponadto przekłada się ona na wymierne korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron, co czyni ten proces kluczową strategią udanej współpracy – Żaneta Siwik, Product Marketing Lead w Useme, platformie do rozliczeń freelancerów.

Więcej o druku i branży

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Leave a Comment