Niskie zaangażowanie, wysoki stres i brak chęci do zmiany,czyli jak wg Gallup Polacy podchodzą do pracy

  • Według najnowszego raportu Gallup „State of the Global Workplace”[1], Polska zajęła 32. miejsce w europejskim rankingu zaangażowania pracowników.
  • Tylko połowa respondentów znad Wisły ocenia swoje środowisko pracy dobrze. Jednocześnie dopiero co czwarta osoba rozważa zmianę pracodawcy.
  • Patrząc na wyniki raportu, zmiany są konieczne, ale nie muszą one dotyczyć miejsca pracy. Aby zmienić środowisko pracy, czasami wystarczy wyjechać na pracowakacje. Workation – nowym trendem przybierającym na popularności nad Wisłą.

To nie najlepsza wiadomość dla managerów: zaangażowanie Polaków w pracę pozostawia wiele do życzenia, wynika z raportu Gallup „State of the Global Workplace”. Spośród 38 badanych państw uplasowaliśmy się dopiero na 32. miejscu w europejskim rankingu zaangażowania pracowników. Zaledwie 1 na 10 (10 proc.) aktywnych zawodowo Polaków zadeklarowało zaangażowanie w miejscu pracy. Co gorsza, pomimo naszej reputacji jako narodu pracowitego straciliśmy aż 4 pozycje w tym rankingu w ciągu ostatniego roku.

Jeśli przyjrzymy się pozostałym wynikom badania, znajdziemy kolejne niepokojące sygnały. Ogólną jakość swojego życia pozytywnie oceniło tylko 36 proc. respondentów z Polski, co uplasowało nas na 31. miejscu ponownie bliżej końca zestawienia. Twórcy raportu nie pokusili się o ocenę, co może być przyczyną takiego stanu rzeczy, ale pewną wskazówką mogą być kolejne części ankiety, z których wynika, że prawie co trzeci Polak (30 proc.) doświadcza codziennego stresu, 17 proc. każdego dnia odczuwa złość, a 14 proc. – smutek. Te wyniki spowodowały, że Polska straciła co najmniej po 6 pozycji w tych rankingach.

– Trwały stres i brak komfortu psychicznego w miejscu pracy mogą rodzić frustrację i demotywację, a co za tym idzie – spadek produktywności i zaangażowania. Często zapominamy, że trudności w wykonaniu codziennych zadań, wyzwania związane z wypracowaniem porozumienia w zespole, ale też niedopasowane wyposażenie biurowe mogą mieć negatywny wpływ na pracownika. Stres i frustracja, wynikające z konieczności użytkowania niesprawnego lub przestarzałego sprzętu mogą spowodować obciążenie psychonerwowe. Aby uwolnić się od stresogennych czynników, wystarczy czasem wymienić stare urządzenia lub po prostu zmienić otoczenie – tłumaczy Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery, firmie, która wynajmuje wyposażenie dla współczesnych stanowisk pracy.

Przeterminowane biuro

Ponad połowa ankietowanych przez Opinium[2] pracowników w Europie (59 proc.) stwierdza, że sprzęty w ich miejscu pracy są przestarzałe, a firmy nie spieszą się z wymianą, dopóki urządzenia jeszcze działają. Zgodnie z wynikami badania wyposażenie miejsc pracy ma bezpośredni wpływ na doświadczenia pracowników, ich samopoczucie w miejscu pracy, a co za tym idzie – lojalność i produktywność.

Obecnie tylko połowa (51 proc.) respondentów badania Gallup w Polsce ocenia swoje środowisko pracy dobrze, podczas gdy pozostali wyrażają niezadowolenie z warunków, w jakich pracują. Jednocześnie tylko co czwarty z respondentów (24 proc.) deklaruje chęć zmiany pracodawcy, co może wynikać z obawy o obecne warunki gospodarcze i geopolityczne. – Warto jednak rozważyć mniej radykalne kroki, np. możemy pomyśleć o chwilowej zmianie otoczenia – podpowiada Katarzyna Oracz. – Trend łączenia pracy z wakacjami, czyli workation dopiero zdobywa pierwszych zwolenników nad Wisłą. Takie rozwiązanie pozwala radykalnie zmienić środowisko pracy, obniżyć stres, czy pokonać rutynę wykonywanych zadań i bardziej efektywnie odpoczywać, co ma bezpośrednie przełożenie na produktywność i zaangażowanie.

Jak wynika z naszego doświadczenia, dotychczas relatywnie niewielkie grono osób w Polsce, które łączą pracę z wakacjami, szybko się powiększa – komentuje Karolina Warzybok, prezes zarządu Ecco Holiday. – Na pracowakacje najczęściej decydują się ludzie w wieku 30-50 lat, działający w tak zwanych wolnych zawodach. Na razie na workation wyjeżdżamy głównie w miesiącach jesiennych i zimowych. Uciekamy przed chłodem, śniegiem i brakiem słońca. Pod uwagę bierzemy nie tylko klimat, ale też strefy czasowe. Zakładając, że przesunięcia rzędu 2 godzin nie są problemem, wachlarz kierunków do wyboru pozostaje dosyć szeroki, np. Wyspy Kanaryjskie, Sycylia czy Grecja. Bardzo popularne są też Malta i Cypr. Jeśli strefy czasowe nie są istotne, możemy wyjechać do Zanzibaru lub Azji, z Tajlandią i Indonezją na czele wśród najpopularniejszych miejsc – dodaje.

Jak wskazuje ekspertka biura podróży, najczęściej jednak na pracowakacje powracamy do znanych sobie miejsc. Poszukujemy nie tylko cieplejszego klimatu i zmiany otoczenia, ale również komfortowego miejsca pracy i szybkiego internetu. Infrastruktura i poziom rozwoju różnego rodzaju usług są równie istotnymi czynnikami, ponieważ podróżując do innych stref klimatycznych, zabranie ze sobą dowolnego dodatkowego sprzętu poza laptopem może stanowić nie lada wyzwanie. W takiej sytuacji warto sprawdzić możliwość wynajęcia wyposażenia biurowego na miejscu.

Workation to także wyjazdy krajowe. Podróżując w Polsce, oszczędzamy sobie wszelkich trudności związanych z barierą językową czy osobliwościami kulturowymi, z jakimi można się zderzyć, przebywając przez dłuższy czas za granicą. Być może taki wyjazd nie wiąże się ze zmianą klimatu, ale sama możliwość pracy z dala od miejskiego zgiełku również jest ceniona wśród polskich pracujących podróżników. Ponadto, Polska coraz częściej pojawia się w rankingach wśród krajów polecanych na workation i sama staje się popularnym celem podróży dla tego typu „turystów” z Europy Zachodniej. Dlatego rosnącą popularność trendu workation może wykorzystać także lokalny sektor HoReCa. Aby zadbać o środowisko pracy dla swoich pracujących zdalnie gości, można m.in. rozważyć wynajem wyposażenia biurowego na okres workation.


[1] Raport Gallup „State of the Global Workplace” 2024

[2] Badanie Opinium na zlecenie Ricoh Europe, opublikowane w styczniu 2024

Więcej o druku i branży

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Leave a Comment