Działania HR – krok w stronę #ESG! Ile polskie firmy wiedzą o zrównoważonym rozwoju?

  • Efektem tych działań będzie obszerny raport oraz cykl webinarów z wnioskami i przykładami dobrych praktyk, które otrzymają firmy uczestniczące w ankiecie.

Świadomość tego, jak zmienia się świat i jak ważną w tym rolę pełnią przedsiębiorstwa, to klucz do odpowiedzialnego podejścia w biznesie. ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) dotyka obszarów związanych z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym.

Coraz częściej działy HR podejmując działania w obszarze CSR zwracają uwagę właśnie na aspekt społeczny, w szczególności na interesy pracowników, klientów i lokalnych społeczności. Dotyczą dobrych praktyk w procedurach zatrudniania, zachowania work-life balance, różnorodności, podejścia do klienta lub wspierania innych w ramach wolontariatu pracowniczego.

Wspólny projekt Fundacji Business Poland Run i CRIF sp. z.o.o.

Rosnąca rola ESG w strategiach HR firm jest także odpowiedzią na tempo i skalę zmian, jakie zachodzą w świecie. Dlatego Fundacja Business Poland Run i CRIF sp. z o.o. uruchamiają projekt Działania HR – krok w stronę #ESG skierowany do firm zainteresowanych wdrażaniem działań z zakresu CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu) w obszarze HR. Program będzie wsparciem w procesie gromadzenia i raportowania danych ESG, bez względu na etap zaangażowania firmy w działania dotyczące zrównoważonego rozwoju.

Ten projekt jest wartościową propozycją dla tych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w obszarze ESG i chcą rozpocząć u siebie przygotowania do implementacji działań z nim związanych. To również propozycja dla wszystkich, dla których aktywności z zakresu CSR nie są niczym nowym i dodatkowo widzą potencjał w certyfikacji ESG, chociażby jako element budowania przewagi na runku. To duża szansa na poszerzenie zakresu działań dla przedsiębiorstw, które są już aktywne w tematyce CSR, a chcą wejść poziom wyżej –mówi Piotr Badura, Country Manager CRIF. – Dysponujemy narzędziami do oceny dojrzałości organizacji pod kątem ESG. Są zbudowane w oparciu o unijne ustawodawstwo i metodologię oraz doświadczenie nabyte podczas współpracy z partnerami biznesowymi w procesie zbierania i raportowania danych ESG. Im szybciej firmy dowiedzą się, jak i które dane zbierać, tym będą lepiej przygotowane do wymogów związanych z raportowaniem – dodaje.

O projekcie Działania HR – krok w stronę #ESG

Celem projektu jest sprawdzenie i przeanalizowanie rzeczywistej wiedzy osób pracujących w działach HR oraz CSR na temat ESG. Dzięki temu możliwe będzie dookreślenie barier w realizacji polityki zrównoważonego rozwoju w firmach. Powstaną również praktyczne materiały edukacyjne. Dopasowane do potrzeb pracowników wraz z przykładami dobrych praktyk, które ułatwią pracę działom HR i CSR. Projekt będzie realizowany w kilku etapach:

  • badanie ankietowe,
  • opracowanie badania wraz z komentarzami ekspertów,
  • e-book dotyczący wyników ankiety,
  • webinary oraz artykuły poradnikowe,
  • prezentacja finałowa i podsumowanie wniosków podczas II edycji konferencji CSR organizowanej przez fundację Business Poland Run w marcu 2024 w Krakowie.

Pierwszy etap już ruszył

Pierwszy etap projektu, czyli badania ankietowe, został już uruchomiony. Skierowany jest do osób odpowiedzialnych za politykę CSR, działania HR oraz specjalistów w obszarze ESG. Wyniki ankiety pokażą realne przeszkody, jakie stoją na drodze wdrażania strategii ESG w firmach. Na podstawie ich analizy, zostaną przygotowane materiały edukacyjne dla uczestników projektu. Posłużą zwiększaniu świadomości pracowników oraz wyjaśnią potrzebę raportowania niefinansowego w firmach.

Zdajemy sobie sprawę z roli działań HR i CSR w procesie audytowania i raportowania danych niefinansowych. Dlatego we współpracy z CRIF startujemy z projektem Wsparcie HR w działaniach ESG, przeznaczonym dla firm zainteresowanych działaniami w zakresie gromadzenia i raportowania danych ESG. Można wziąć w nim udział bez względu na stopień zaangażowania firmy w działania związane ze zrównoważonym rozwojem. Chcemy poznać głos jak największej liczby firm i sprawdzić, co sprawia im największą trudność. Czy jest to kwestia podejścia do tematu, koncepcji, czy może konkretne działania i ich wdrażanie –mówi Agnieszka Pleti, prezes Fundacji Poland Business Run.

Informacje ogólne

Dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive) została opublikowana w grudniu 2022 roku. Państwa członkowskie mają 18 miesięcy na zaimplementowanie przepisów dyrektywy do porządku krajowego. Dyrektywa wprowadza nowe przepisy, które znacząco zwiększą grupę firm w Unii Europejskiej zobowiązanych do raportowania w zakresie ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu organizacyjnego oraz zmienia zakres raportowania znany do tej pory. Warto się już zacząć do tego przygotowywać.

Udział w badaniu ankietowym oraz korzystanie z wypracowanych w projekcie materiałów jest bezpłatny. To krok w stronę zrównoważonego rozwoju organizacji.

Więcej o druku i branży

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Leave a Comment