Aż 65 proc. młodzieży pokolenia Z w Polsce czuje się zagubiona w związku ze swoją przyszłością zawodową

Młodzi ludzie mają świadomość konieczności szybkiego przyswajania nowych umiejętności, jednak często czują się zagubieni i nie wiedzą, jaką drogę zawodową obrać. Jednocześnie 60 proc. młodzieży w wieku 12-24 lat czuje się osamotniona i nierozumiana przez otoczenie. Dane z KRS natomiast pokazują, że młodzi ludzie są bardzo ambitni i nie boją się wyzwań: ponad 3,2 tys. prezesów(-ek) firm zarejestrowanych w Polsce ma do 23 lat. To, czego nieraz im brakuje, to wsparcie i pomoc ekspertów. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką rozpoczyna 5. edycję programu Fun.Tech.Future., adresowanego do wkraczającej w dorosłość młodzieży ze środowisk nieuprzywilejowanych.

Połowa pokolenia Z ma poczucie niespełnionych ambicji

Z danych wynika, że pokolenie Z (ludzie urodzeni w latach 1995-2010) to ponad 5,8 mln osób, co stanowi 15,4 proc. całej populacji Polski. Zagubienie i nieumiejętność podjęcia decyzji, jaką drogę obrać, są głównym powodem niezadowolenia z życia aż 65 proc. z nich, a co druga osoba ma poczucie niespełnionych ambicji. Wielu młodych ludzi nie ma wsparcia w najbliższym otoczeniu, dlatego tak ważne są programy wspierające ich rozwój zawodowy, a także kompleksowa pomoc w stawianiu pierwszych kroków w dorosłość.

Młodzi mają wiele możliwości zawodowych, z których często nie zdają sobie sprawy. To, czego im brakuje, to wsparcia osób bardziej doświadczonych, pomocy kogoś, kto będzie w stanie ich pokierować i podzielić się wiedzą ekspercką, wskazując praktyczne, nowoczesne narzędzia do realizacji ich talentów i ambicji. Dlatego Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką po raz kolejny startuje z programem Fun.Tech.Future. Pragniemy dać szansę młodym ludziom zwłaszcza tym w trudnej sytuacji życiowej czy pochodzącym z obszarów i środowisk nieuprzywilejowanych – mówi Olga Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Młodzi ludzie są zagubieni na rynku pracy, ale równie często czują się także samotni

Dużym problemem pokolenia Z jest poczucie osamotnienia i niezrozumienia. Z badania przeprowadzonego przez MindGenic AI wynika, że aż 60 proc. młodzieży w wieku od 12 do 24 lat ma czuje się osamotnione, a prawie 40 proc. rzadko ma poczucie więzi z innymi ludźmi. Ponad połowa młodych ludzi odczuwa samotność we własnych domach, a 43 proc. deklaruje, że poczucie samotności w szkole lub na uczelni doskwiera im często.

Rozumiemy, że wchodzenie na rynek pracy może być przytłaczający dla młodych ludzi, a zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych nie należy do zadań najprostszych. Dlatego już po raz piąty wspieramy program Fun.Tech.Future. – zarówno w zakresie finansowym, jak i oferując realne działania: umożliwiamy młodzieży odbycie płatnych staży w wybranych perfumeriach Sephora oraz organizujemy dedykowane warsztaty makijażu, pozwalające przygotować się do spotkania o pracę. Mamy poczucie, że dzięki tego typu akcjom faktycznie pomagamy młodym osobom stawiać pierwsze kroki na rynku zawodowym, ale też realizujemy filozofię piękna Sephora, której jednym z elementów jest niesienie pomocy innym – mówi Małgorzata Dzięcielewska, Dyrektor Marketingu i Asortymentu Sephora w Polsce i Czechach.

Program oferujący wsparcie młodym ludziom z grup nieuprzywilejowanych

Pomocą dla młodzieży ze środowisk nieuprzywilejowanych, opuszczających pieczę zastępczą, domy dziecka, placówki wychowawczo-opiekuńcze i z rodzin funkcjonujących w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej jest program Fun.Tech.Future. Kierowany jest również do urzędów miast, domów dla usamodzielniających się matek, fundacji czy instytucji, które na co dzień wspierają młodych ludzi z wykluczonych środowisk. Projekt jest realizowany od 2019 roku, a jego głównym celem jest wsparcie na drodze zawodowej młodzieży u progu dorosłości. Program został stworzony z myślą o osobach w wieku 18-23 lat, które potrzebują pomocy w drodze do usamodzielnienia, a także motywacji, wiedzy oraz wsparcia w zdobywaniu kompetencji potrzebnych do wejścia na rynek pracy. Do tej pory w Fun.Tech.Future wzięło udział ponad 540 uczestników, a e-book stworzony w ramach zeszłorocznej edycji projektu dotarł do grupy ponad 10 000 osób.

To dla nas bardzo ważne, że możemy być partnerem programu, który wspiera tak wiele młodych osób. W ramach 5. edycji projektu nasi eksperci wesprą swoją wiedzą uczestników podczas dedykowanych webinarów oraz warsztatów stacjonarnych, co znacznie ułatwi im stawianie pierwszych kroków na rynku pracy – mówi Dorota Kowalewska, Brand Manager SEYSSO.

Zgłoszenia do bezpłatnego udziału w programie Fun.Tech.Future. przyjmowane są na stronie https://sukcespisanyszminka.pl/fun-tech-future/. Uczestnicy tegorocznej edycji mogą liczyć na wsparcie edukacyjne w postaci webinarów motywacyjno-rozwojowych i warsztatów stacjonarnych z ekspertami, a także dostępu do e-booków i poradników zawodowych. Wybrane osoby będą miały także możliwość wzięcia udziału w płatnych stażach zawodowych.

Potencjał młodego pokolenia – ponad 7,5 tys. prezesek i prezesów ma do 23 lat

Mając odpowiednie wsparcie i warunki rozwoju, młodzi ludzie udowadniają swoją przedsiębiorczość i tkwiący w nich potencjał. Z najnowszych danych KRS opracowanych przez Dun&Bradstreet na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką dla Fun.Tech.Future. wynika, że aż 7 573 osoby w wieku do 23 lat zajmują kluczowe stanowiska w firmach zarejestrowanych w Polsce. Wśród nich jest 645 prezesek i 2 583 prezesów. Blisko ⅓ prezesek i prezesów w tej najmłodszej grupie wiekowej jest z województwa mazowieckiego – aż 1 126 osób. Z kolei najmniej osób tę funkcję obejmuje w województwach warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim – po 48 osób.

Wysoki odsetek przedsiębiorczych młodych Polek na kluczowych stanowiskach

Według danych KRS przedsiębiorczość młodych kobiet wyróżnia je na tle innych grup wiekowych – aż 32,81 proc. wśród osób w wieku 14-23 lata zajmujących kluczowe stanowiska w firmach zarejestrowanych wPolsce stanowią kobiety. Jest to najwyższy odsetek we wszystkich grupach wiekowych, przy średniej 30,25 proc.

Więcej o druku i branży

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Leave a Comment