Z badania przeprowadzonego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką wynika, że pracując zdalnie 29 proc. respondentów często na obowiązki służbowe poświęca więcej czasu, niż wynika z umowy, a pracując stacjonarnie ten odsetek wynosi jedynie 16 proc. Połowa ankietowanych jest przytłoczona obowiązkami w pracy, a na wsparcie dobrostanu przez pracodawcę może liczyć co trzeci badany. Najpopularniejsze formy to duża elastyczność czasu pracy i pakiet prywatnej opieki medycznej. Badanie towarzyszy trwającej już trasie koncertowej Oyka Power Hour, w której Olga Kozierowska odwiedziła już Warszawę, Poznań, Łódź, Lublin i Wrocław. Najbliższe spotkania odbędą się w Bydgoszczy (15.11), Gdańsku (16.11), a także Szczecinie (23.11) oraz Katowicach i Krakowie (7 i 8.12).
Pracując zdalnie pracujemy więcej niż to wynika z umowy
Dobrostan to umiejętność odpoczywania, dbania o siebie i przeznaczania czasu na regenerację. Wyniki przeprowadzonego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką badania* wskazują, że pracując zdanie, ankietowani częściej przekraczają ustalone godziny pracy niż w przypadku pracy stacjonarnej. Z deklaracji ankietowanych pracujących hybrydowo wynika, że pracując zdalnie 29 proc. często pracuje ponad ustalone godziny pracy, podczas gdy w przypadku pracy stacjonarnej ten odsetek wynosi jedynie 16 proc.
Praca zdalna sprawia, że zacierają się granice między obowiązkami zawodowymi a życiem osobistym. Pracując z domu mamy tendencję do pozostawania przy komputerach dłużej, nie dbamy, aby kończyć pracę o wyznaczonej godzinie. Dlatego tak ważne jest budowanie świadomości w tym obszarze, czyli dbałość o zachowanie zdrowych proporcji między pracą a życiem osobistym, o czym mówię także w power speech podczas Oyka Power Hour – mówi Oyka, czyli Olga Kozierowska.
Połowa badanych czuje się przytłoczona obowiązkami w pracy
Na pytanie „Czy czujesz się przytłoczona/przytłoczony obowiązkami w pracy?” 24 proc. respondentów odpowiedziało „zdecydowanie tak”, 26 proc. – „raczej tak”, natomiast 19 proc. – „raczej nie”. Jedynie 4 proc. badanych stanowczo zaprzecza poczuciu przytłoczenia pracą. Co trzeci respondent przyznaje, że w ostatnich miesiącach jakość jego pracy spadła.
– Przytłoczenie codziennymi obowiązkami zdarza się każdej z nas. Ważne jak sobie z nim radzimy, czy potrafimy zdystansować się w trudniejszych momentach, nabrać perspektywy, dać sobie prawo do regeneracji. Zwalniając, kiedy sytuacja tego wymaga, pokazujemy sobie i otoczeniu, że potrafimy pielęgnować swoją siłę. Wewnętrzna moc to świadomość tego, że każdy czasem potrzebuje zatrzymać się na chwilę i zadbać o siebie, aby po przerwie wrócić do pracy z nową energią – mówi Aleksandra Gawlas, Dyrektorka Marketingu Henkel HCB, właściciel marki Gliss, partnera strategicznego Oyka Power Hour.
Co trzeci pracodawca dba o dobrostan swoich pracowników
Aż 40 proc. badanych deklaruje, że firma, w której pracują nie wspiera ich dobrostanu. Robi to zaledwie co trzeci pracodawca – 34 proc. respondentów przyznaje, że firma dba o kwestie dobrostanu pracowników. Najczęściej wskazywanymi formami wsparcia są: duża elastyczność czasu pracy (54 proc.), pakiet prywatnej opieki medycznej (54 proc.), karta sportowa (49 proc.) oraz duża elastyczność miejsca pracy (44 proc.). Jednocześnie wyniki badania wskazują, że nadal jedynie 16 proc. pracodawców oferuje darmowe wsparcie psychologiczne, a 18 proc. – większą liczbę dni wolnych.
– Aby osiągnąć stan równowagi między pracą a życiem osobistym, niezmiernie ważne są starania pracowników, jednak nie mniej istotne jest także wsparcie ze strony pracodawców. To, jakie narzędzia firmy oferują osobom z nich zatrudnionym, ma ogromny wpływ na ich dobrostan, możliwość stałego rozwoju osobistego oraz zdrowie. Z pewnością na pochwałę zasługuje fakt, że coraz częściej w ramach dbania o dobrostan pracowników, pracodawcy umożliwiają terapie i konsultacje psychologiczne – dodaje Łukasz Chałaczkiewicz, prezes Lipton Teas and Infusions w Europie Wschodniej, partner wspierający Oyka Power Hour.
Oyka „Power Hour. Pielęgnuj swoją siłę” w 10 polskich miastach
Power Hour to spotkanie z muzyką na żywo, połączone z motywującym wystąpieniem – power speech w wykonaniu Oyki, czyli Olgi Kozierowskiej – prezeski Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i autorki bestsellera „Miłość to czasownik”. Podczas power speech Oyka opowiada o tym, co zrobić, by naprawdę poczuć się dobrze samemu ze sobą i uwierzyć, że mamy w sobie wszystko, czego potrzebujemy, by osiągnąć wymarzone cele. Mówi również o relacjach i związkach, dzieląc się sprawdzonymi sposobami na życie z kimś szczęśliwiej i łatwiej. Historie z życia, wiedza, dystans i humor Olgi przynoszą prawdziwą ulgę. Muzyka komponowana przez Oykę łączy w sobie elementy easy jazz, folku i indie pop. W trakcie występów towarzyszy jej Leski – gitarzysta, kompozytor, autor tekstów i producent muzyczny.
Bilety na wydarzenia dostępne na www.Multikino.pl w cenie 77 zł.
Harmonogram występów:
PREMIERA: Warszawa 28 września
Poznań 4 października
Łódź 5 października
Lublin 12 października
Wrocław 19 października
Bydgoszcz 15 listopada
Gdańsk 16 listopada
Szczecin 23 listopada
Katowice 7 grudnia
FINAŁ: Kraków 8 grudnia
Organizator wydarzenia: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: GLISS
Partner wspierający: Lipton
*W badaniu wzięło udział 528 osób, 47 proc. w wieku do 39 lat i 53 proc. powyżej 40 lat, 29 proc. pochodzi z małych i średnich miejscowości, 71 proc. z miast powyżej 100 tys. mieszkańców. 53 proc. ma hybrydowy tryb pracy, 34 proc. – stacjonarny, a 13 proc. – zdalny. 88 proc. badanych pracuje na etacie lub w oparciu o umowę B2B, 12 proc. prowadzi własną firmę.
Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.
Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.
Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.
Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.
To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.
Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.
Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.
Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.
Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.
Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…
Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.
Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.