Marki zmieniają model rekrutacji. Chcesz pracować w sklepie? Powinieneś być influencerem

Marki są coraz bardziej świadome tego, że bez połączenia się ze światem mediów społecznościowych nie mogą istnieć. Nie wystarczy jednak stworzyć swojego kanału w “socialach” i liczyć na krociowe zyski. Trzeba korzystać z pracy tych, którzy najlepiej odnajdują sie w internecie – z influencerów. Wiedzą to już nie tylko sprzedający w sieci, ale też właściciele stacjonarnych sklepów. Podczas rekrutacji wpis w CV o prowadzeniu konta w mediach społecznościowych gwarantuje lepszą pozycję w wyścigu o posadę. 

Connie Nam, założycielka będącej ponad dekadę na rynku brytyjskiej marki biżuterii Astrid & Miyu, nie ma wątpliwości. Przekonuje, że pracownicy sklepów i ich interakcja z klientami jest coraz ważniejsza dla marek. Kupujący są znacznie bardziej wymagający, dopytują o więcej szczegółów i chcą rzetelnych recenzji – najlepiej na podstawie doświadczeń samych sprzedawców. Opinia o produkcie ma być na wyciągnięcie ręki, a właściwie jednego internetowego kliknięcia. Coraz częstsza jest bowiem praktyka sprawdzania opinii w domu i dopiero po tym ewentualny klient może pojawić się w galerii. To szczególnie ważna informacji dla tych, którzy sprzedają produkty hybrydowo – stacjonarnie i w internecie.

Dla marki Astrid & Miyu sprawdzanie działalności w internecie potencjalnego pracownika jest integralną częścią rekrutacji, tak jak np. tradycyjna rozmowa z kierownictwem sklepu, których ma ponad 20 na całym świecie. Masz już znaczną liczbę obserwujących w mediach społecznościowych? Dla Astrid & Miyu to skarb, bo dajesz jej możliwość budowania świadomości marki wśród nowych odbiorców. 

Przedstawicielka brytyjskiego sklepu podkreśla, że wśród klientów jej marki biżuteryjnej jest wielu takich, którzy są aktywni w mediach społecznościowych. Dlatego obecność twórców internetowych, nie tylko w samej promocji produktów, ale też w procesie sprzedaży jest istotnym czynnikiem, który może podnieść zyski. Zaznacza też, że z obserwacji dla jej marki – prężnie działającej, ale przecież nie największej w branży – influencerzy z milionami obserwujących nie wpisują się w jej potrzeby. Lepsza jest praca z większą grupą, która ma mniej fanów. Dlaczego? Ich publiczność jest o wiele bardziej zaangażowana, czują połączenie z twórcą i zdecydowanie bardziej ufają w ich porady czy sugestie – tłumaczy Michał Jeska, CEO oyou.me, polskiej firmy wprowadzającej na polski rynek innowacyjny model współpracy marek z influencerami pod postacią sklepów butikowych z wykorzystaniem rozwiązań web3.

Magia skojarzenia 

Czy jednak wystarczy zaprosić do współpracy “pierwszą lepszą” osobę związaną z mediami społecznościowymi? Astrid & Miyu opisuje swój proces rekrutacyjny jako bardzo szczegółowy. Osobista rozmowa i pytania dotyczące m.in. historii obecności w social mediach, motywacji do działania w sieci i dalszych planach. Potem szkolenia, zarówno z tego jak troszczyć się o klientów, ale też z oferowanych produktów. Jak tłumaczy właścicielka “poszukujemy samoświadomości i wrażliwości, ponieważ chcemy, aby wydobyły to również u naszych klientów, aby pomóc w budowaniu naszej społeczności”. 

Dzięki temu zatrudniono choćby Darylle Sargeant, która brała udział w brytyjskiej edycji programu telewizyjnego „Love Island”. Na swoim Instagramie ma ponad 135 tys. obserwujących. Publikuje posty o Astrid i Miyu, przedstawia rekomendacje lub udziela wyjaśnień na temat noszenia produktów marki i korzystania z innych usługi. Obok tego umieszcza swoje „prywatne” posty o jej działalności poza sklepem np. związane z piercingiem. 

Piercing i biżuteria plus rozpoznawalna twarz dla konkretnej grupy odbiorców brzmi jak plan idealny. Dobór odpowiednich twórców internetowych do marek to podstawa. Podróżnicy raczej nie powinni promować sprzętu gamingowego. Skojarzenie obu stron ze sobą to jedno. Pomagają przy tym również rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Potem trzeba jednak określić cały plan na promocję. Dobrać odpowiednie produkty i wybrać sposób promocji, tak aby nie zrazić do siebie dotychczasowych obserwujących – opisuje Michał Jeska z oyou.me, który podkreśla też wagę logistyki i skrócenia procesu sprzedaży, który może odbywać się już w specjalnie przygotowanych sklepach influencerów. Tak aby potencjalny klient nie został rozproszony, gdy będzie musiał samodzielnie odszukać produkt w sieci.

Chcemy towaru, ale też przeżyć

Ekspert oyou.me zwraca uwagę również na znaczenie influencerów i nanoinfluencerów (to ci z mniejszą liczbą obserwujących, ale ze zbudowaną społecznością wokół wąskiej branży) nie tylko dla promocji produktów, ale też dla „sprzedaży doświadczeń”. 

To szczególnie ważne dla tych sklepów, które nadal działają stacjonarnie. Jak zachęcić klientów, żeby ruszyli się do galerii, jeśli wszystko mają pod ręką i w kilka chwil mogą kupić interesujący produkt? To twórca internetowy może być tym przekaźnikiem. Może pokazać, że dobrze bawił się w sklepie i warto dla niego opuścić cztery ściany. Marki muszą jednak wcześniej zadbać o to, żeby rzeczywiście zafundować klientom coś ciekawszego niż tylko tradycyjna ekspozycja – podkreśla Michał Jeska.

Aime Leon Dore, amerykańska marka modowa, pokazuje, że nie wystarczy jednak tylko ustawić kilka modnych sof i zagwarantować profesjonalną obsługę. W swoim londyńskim sklepie poszli o krok dalej. Za grubą aksamitną zasłoną klient prowadzony jest do pokoju przyozdobionym meblami z drzewa orzechowa, na podłogach perskie dywany, o klimatyzacji nie ma sensu wspominać. Przymierzalnia? Specjalne miejsce z idealnym światłem. Po zakupach, za kolejną zasłoną, możesz napić się kawy. 

Brzmi ekstrawagancko i zapewne nie jest to oferta dla każdego. Ważne jest jednak stworzenie takiego idealnego doświadczenia czy  przeżycia, które naprawdę nie musi kosztować majątek. Kilka dobrze dobranych akcentów, dzięki którym klient poczuje się wyjątkowo. Nawet jeśli zrobimy to tylko w kilku sklepach, to poprzez odpowiednią oprawę stworzoną przez twórców internetowych przekaz nowoczesnej i dbającej o klienta marki pójdzie w świat –  przekonuje Michał Jeska z oyou.me. 

Co ciekawe Aime Leon Dore nie opłacał dodatkowo influencerów. To duża marka, która przyciąga “wpływowych”. Interesujące miejsce, w których można nagrać ciekawe filmiki i świetnie dopasowane doświadczenia związane z obsługą i samymi produktami? To wszystko przyciągało tych z dużą liczbą obserwujących, a w ślad za nimi poszli ci mniejsi, którzy uznali, że mogą wykorzystać ten trend w social mediach. Na tym nie kończą się korzyści dla sprzedawcy stacjonarnego. Zaangażowanie cyfrowe przekształca się w zaangażowanie fizyczne. Świadczą o tym kolejki przed londyńskim sklepem  Aime Leon Dore.  

Co można zrobić więcej? Wykorzystać “wyskakujące okienka”. Te w internecie drażnią, ale też przykuwają uwagę. Tym tropem poszła choćby marka kosmetyczna Refy. Uruchomiła ona działający zaledwie przez kilka dni stacjonarny punkt odnowy biologicznej w londyńskim Soho. Prestiżowa i bardzo droga lokalizacja niemal wyklucza postawienie tam salonu na stałe, ale nagle “wyskakujący sklep”, zaciekawił twórców internetowych.  Marka w ciągu kilku dni skupiła uwagę na swoich produktach, ich wykorzystywaniu i wpisywaniu w codzienny styl życia. Oprócz tego na specjalnych sesjach pokazywano wpływ dobrego samopoczucia na życie, a – głównie – uczestniczki “wyskakującego wydarzenia” mogły skorzystać z usług wellness, w tym pilates, jogi i sesji uzdrawiania dźwiękiem. Co najważniejsze dla firmy rozgrzały się też media społecznościowe, a jeden z hasztagów marki może się po tym wydarzeniu pochwalić ponad 200 milionami wejść. I to tylko za sprawą ok. 250 influencerów, którzy przybyli na realne wydarzenie.

Reszta oglądała relację, mogła w tym wydarzeniu uczestniczyć poprzez swoich internetowych przedstawicieli, zadawać pytania. Dla marki takie kilkudniowe spotkanie to też możliwość realnego wsłuchania się w głos klientów. Sprawdzenia co jest dobre, co należy pominąć w przyszłości lub wyjaśnić zadanie. Bezcenna lekcja – podsumowuje Michał Jeska z oyou.me. 

Więcej o druku i branży

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Leave a Comment