Car sharing w organizacji to system wspólnego korzystania z auta służbowego. Jego główną przewagą jest bezproblemowa rezerwacja i bezkluczykowe użytkowanie samochodu za pomocą aplikacji w telefonie. Do lamusa odeszły wynajmy zapisywane w tabelce w Excelu lub w zeszycie oraz komplikacje związane z przekazywaniem kluczyków.
Współdzielenie pojazdów we flocie daje firmie szereg korzyści, jest też bardzo atrakcyjne dla pracowników. To sprawia, że firmowy car sharing staje się interesującym benefitem pracowniczym, który podnosi notowania firmy w oczach osób szukających pracy, jak i tych już w niej zatrudnionych.
Car sharing w firmie – na czym polega?
Jedną z wiodących na rynku firm oferujących współdzielone auta służbowe jest HERTZ Polska, który należy do czołówki branży wynajmu samochodów w Polsce. To właśnie usługa flotowaHERTZ Corporate Car Sharingzdobyła w czerwcu prestiżową w branży nagrodę Fleet Derby 2023, otrzymując w kategorii „car sharing” największą ilość głosów od osób zarządzających flotami samochodowymi.
– HERTZ CCS umożliwia pracownikom sprawne rezerwowanie i użytkowanie współdzielonego auta służbowego – mówi Paweł Piórkowski, Prezes Zarządu firmy Motorent, reprezentującej HERTZ Polska. – Cały proces obsługuje intuicyjna aplikacja, która pozwala wynająć samochód do celów służbowych, jak też prywatnych, co jest coraz bardziej istotnym benefitem pracowniczym. Natomiast dla firmy to gwarancja, że pojazd jest najbardziej efektywnie wykorzystywany w celu, do jakiego został przeznaczony w organizacji. Współdzielone przez wiele osób auto jest używane dokładnie wtedy, kiedy pracownicy go potrzebują i cały czas pracuje dla firmy. A w pełni zautomatyzowana kontrola przejazdów służbowych ułatwia do maksimum zarządzanie wynajmowanymi samochodami.
Zainteresowanie usługą car sharingu rośnie w Polsce od kilku lat, znaczne przyspieszenie odnotowując w trakcie pandemii Covid. Z jednej strony pracownicy ze względu na swoje zdrowie rezygnowali wówczas z przejazdów komunikacją miejską na rzecz samochodu, z drugiej strony zdalny tryb pracy powodował, że część firmowej floty nie była użytkowana. Nowa sytuacja wymagała od firm wprowadzenia elastycznych rozwiązań w zarządzaniu flotą.
– Usługa współdzielenia pojazdów służbowych jest odpowiedzią HERTZ na zmiany, jakie zaszły m.in. na rynku pracy ze względu na upowszechnienie się modelu pracy hybrydowej oraz z uwagi na nowe potrzeby pracodawców i użytkowników aut, którzy przykładają coraz większą wagę do rozwiązań prośrodowiskowych – komentuje Jacek Sosnowski, Retail & New Business Manager, a zarazem twórca CCS w HERTZ Polska.
Warto dodać, że w ramach usługi CCS, obok możliwości współdzielenia aut konwencjonalnych, HERTZ oferuje również samochody elektryczne, co daje kolejne korzyści, jak ograniczenie kosztów parkowania w płatnych strefach czy możliwość podróżowania buspasem.
Corporate Car Sharing jako benefit pracowniczy
Firmowy car sharing wpływa na wizerunek firmy jako takiej, której bliskie są rozwiązania ekologiczne. Sprawia też, że zatrudnienie w organizacji będzie atrakcyjne dla ludzi, którzy potrzebują samochodu okazjonalnie i możliwość wygodnego wynajmu przez aplikację, wprost z parkingu firmy, po preferencyjnych stawkach, będzie dla nich ważnym argumentem za podjęciem lub kontynuowaniem pracy. Może to pozytywnie działać zarówno w małej, jak i dużej firmie.
– Ciekawym elementem usługi HERTZ Corporate Car Sharing jest fakt, że zawiera opcję rezerwacji w czasie prywatnym: po pracy lub na weekend – mówi Jacek Sosnowski. – Działa to tak, że w aplikacji zarejestrowane są karty płatnicze i wyjazdy służbowe podpięte są pod karty firmowe, a wynajmy prywatne – pod karty prywatne. Oprócz przywileju wynajmu auta poza pracą, CCS z aplikacją umożliwia działowi HR wiele innych opcji benefitowych, np. nagroda dla pracownika w postaci wynajmu samochodu w czasie prywatnym, premia w formie zasilenia konta pracownika na karcie środkami na CCS, czy też całkowite finansowanie przez firmę wynajmów prywatnych.
Z obserwacji rynku i naszego wewnętrznego doświadczenia – ponieważ pracownicy HERTZ również korzystają z firmowej usługi CCS – możemy potwierdzić, że młodzi ludzie korzystają z takich udogodnień w sposób naturalny. Technologia cyfrowa i współdzielenie pojazdów takich jak hulajnogi, rowery czy samochody do wynajęcia towarzyszą im w codziennym życiu, nie mają potrzeby posiadania samochodu na własność, dlatego korporacyjny car sharing jest dla nich normalnym, praktycznym i wygodnym wyborem. Dla młodych osób takie rozwiązanie w firmie to wyraźna zachęta.
Car sharing to także świetny benefit pracowniczy w odbiorze pracowników spoza działów, które standardowo korzystają z przywileju posiadania aut z racji obowiązków służbowych, jak dział handlowy czy marketing. Dla pracowników IT, księgowości, czy trudno dostępnych w ostatnich czasach pracowników produkcji i magazynierów, którzy na ogół nie mają dostępu do służbowych samochodów, może to być istotny atut przekonujący do danego miejsca pracy.
Usługę HERTZ Corporate Car Sharing można poznać biorąc udział w audycie elektromobilności „Gotowi na elektryka z HERTZ” (https://HERTZpoland.pl/elektryfikacjafloty/). Program, który ma trwać do końca 2023 roku, umożliwia organizacjom przetestowanie samochodów elektrycznych we własnym środowisku firmowym, a korzystanie z wypożyczonych aut odbywa się właśnie na zasadach współdzielenia przy użyciu aplikacji HERTZ CCS.
Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.
Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.
Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.
Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.
Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.
Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.
Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.
Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.
Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.
Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.
W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.
Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.
Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.
Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.
Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.
Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.
Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.
Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.
Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…
Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.
Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.