- Efektem tych działań będzie obszerny raport oraz cykl webinarów z wnioskami i przykładami dobrych praktyk, które otrzymają firmy uczestniczące w ankiecie.
Świadomość tego, jak zmienia się świat i jak ważną w tym rolę pełnią przedsiębiorstwa, to klucz do odpowiedzialnego podejścia w biznesie. ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) dotyka obszarów związanych z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym.
Coraz częściej działy HR podejmując działania w obszarze CSR zwracają uwagę właśnie na aspekt społeczny, w szczególności na interesy pracowników, klientów i lokalnych społeczności. Dotyczą dobrych praktyk w procedurach zatrudniania, zachowania work-life balance, różnorodności, podejścia do klienta lub wspierania innych w ramach wolontariatu pracowniczego.
Wspólny projekt Fundacji Business Poland Run i CRIF sp. z.o.o.
Rosnąca rola ESG w strategiach HR firm jest także odpowiedzią na tempo i skalę zmian, jakie zachodzą w świecie. Dlatego Fundacja Business Poland Run i CRIF sp. z o.o. uruchamiają projekt Działania HR – krok w stronę #ESG skierowany do firm zainteresowanych wdrażaniem działań z zakresu CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu) w obszarze HR. Program będzie wsparciem w procesie gromadzenia i raportowania danych ESG, bez względu na etap zaangażowania firmy w działania dotyczące zrównoważonego rozwoju.
– Ten projekt jest wartościową propozycją dla tych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w obszarze ESG i chcą rozpocząć u siebie przygotowania do implementacji działań z nim związanych. To również propozycja dla wszystkich, dla których aktywności z zakresu CSR nie są niczym nowym i dodatkowo widzą potencjał w certyfikacji ESG, chociażby jako element budowania przewagi na runku. To duża szansa na poszerzenie zakresu działań dla przedsiębiorstw, które są już aktywne w tematyce CSR, a chcą wejść poziom wyżej –mówi Piotr Badura, Country Manager CRIF. – Dysponujemy narzędziami do oceny dojrzałości organizacji pod kątem ESG. Są zbudowane w oparciu o unijne ustawodawstwo i metodologię oraz doświadczenie nabyte podczas współpracy z partnerami biznesowymi w procesie zbierania i raportowania danych ESG. Im szybciej firmy dowiedzą się, jak i które dane zbierać, tym będą lepiej przygotowane do wymogów związanych z raportowaniem – dodaje.
O projekcie Działania HR – krok w stronę #ESG
Celem projektu jest sprawdzenie i przeanalizowanie rzeczywistej wiedzy osób pracujących w działach HR oraz CSR na temat ESG. Dzięki temu możliwe będzie dookreślenie barier w realizacji polityki zrównoważonego rozwoju w firmach. Powstaną również praktyczne materiały edukacyjne. Dopasowane do potrzeb pracowników wraz z przykładami dobrych praktyk, które ułatwią pracę działom HR i CSR. Projekt będzie realizowany w kilku etapach:
- badanie ankietowe,
- opracowanie badania wraz z komentarzami ekspertów,
- e-book dotyczący wyników ankiety,
- webinary oraz artykuły poradnikowe,
- prezentacja finałowa i podsumowanie wniosków podczas II edycji konferencji CSR organizowanej przez fundację Business Poland Run w marcu 2024 w Krakowie.
Pierwszy etap już ruszył
Pierwszy etap projektu, czyli badania ankietowe, został już uruchomiony. Skierowany jest do osób odpowiedzialnych za politykę CSR, działania HR oraz specjalistów w obszarze ESG. Wyniki ankiety pokażą realne przeszkody, jakie stoją na drodze wdrażania strategii ESG w firmach. Na podstawie ich analizy, zostaną przygotowane materiały edukacyjne dla uczestników projektu. Posłużą zwiększaniu świadomości pracowników oraz wyjaśnią potrzebę raportowania niefinansowego w firmach.
– Zdajemy sobie sprawę z roli działań HR i CSR w procesie audytowania i raportowania danych niefinansowych. Dlatego we współpracy z CRIF startujemy z projektem Wsparcie HR w działaniach ESG, przeznaczonym dla firm zainteresowanych działaniami w zakresie gromadzenia i raportowania danych ESG. Można wziąć w nim udział bez względu na stopień zaangażowania firmy w działania związane ze zrównoważonym rozwojem. Chcemy poznać głos jak największej liczby firm i sprawdzić, co sprawia im największą trudność. Czy jest to kwestia podejścia do tematu, koncepcji, czy może konkretne działania i ich wdrażanie –mówi Agnieszka Pleti, prezes Fundacji Poland Business Run.
Informacje ogólne
Dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive) została opublikowana w grudniu 2022 roku. Państwa członkowskie mają 18 miesięcy na zaimplementowanie przepisów dyrektywy do porządku krajowego. Dyrektywa wprowadza nowe przepisy, które znacząco zwiększą grupę firm w Unii Europejskiej zobowiązanych do raportowania w zakresie ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu organizacyjnego oraz zmienia zakres raportowania znany do tej pory. Warto się już zacząć do tego przygotowywać.
Udział w badaniu ankietowym oraz korzystanie z wypracowanych w projekcie materiałów jest bezpłatny. To krok w stronę zrównoważonego rozwoju organizacji.
Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.
Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.
Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.
Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…
Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.
Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.
Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.
Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.
Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.
Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.
To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.
Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.