Transformacja przedsiębiorstwa produkcyjnego: jak nie popełnić kluczowego błędu?

W obliczu dynamicznych zmian, jakie zachodzą dziś na rynku, firmy produkcyjne zmagają się z wyzwaniami związanymi z rosnącymi kosztami pracy, zmianą ustawodawstwa, automatyzacją, sztuczną inteligencją i globalnymi trendami konsumenckimi. Aby zachować konkurencyjność, muszą przeprowadzić reorganizację i to w możliwie jak najkrótszym czasie. Jednak nie wszystkie przedsiębiorstwa potrafią skutecznie wprowadzić w życie opracowane plany naprawcze. W czym tkwi najczęstszy błąd?

Audyt i co dalej?

W obecnych warunkach rynkowych firmy są zmuszone dążyć do optymalizacji we wszystkich aspektach działalności, od renegocjacji umów z dostawcami aż po digitalizację produkcji.  Działając przez wiele lat w jeden i ten sam sposób kadry przyzwyczajają się do określonych procesów i nie są w stanie znaleźć nowych, efektywnych rozwiązań.  Firmy przeprowadzają wewnętrzne audyty, które z samego założenia nie są obiektywne, a dodatkowo płynące z nich wnioski są ograniczone, co wynika z zawężonego pola obserwacji porównawczej obejmującego ocenę procesów w danej firmie, konkurencyjnych przedsiębiorstwach czy branży. Wyniki tak przeprowadzonych audytów nie powalają na wybranie optymalnego rozwiązania. Oczekiwane efekty może jednak przynieść rozwiązanie zaczerpnięte z innych, bardziej rozwiniętych struktur, a nawet z innych branż, które szybciej przeszły podobne procesy. Często jednak reorganizacja przy użyciu własnych kadr napotyka na kolejny problem wynikający z braku chęci i zaangażowania pracowników do wdrażania zmian. Wynika to z niepewności związanej z zakresem przyszłych obowiązków czy nawet obawy przed utratą pracy. Żeby zatem skutecznie przeprowadzić firmę przez proces transformacji, należy mocno skupić się na zasobach ludzkich i poza zmianami „twardymi” oraz jakościowymi w obszarach „miękkich”, wprowadzić też procedury związane z coachingiem i mentoringiem.

W praktyce można zauważyć opór pracowników przez wdrażaniem nowych procedur i procesów. Część z nich uważa, że jeśli przez tak długi czas produkcja odbywała się w dany sposób, to był on dobry i nie są potrzebne zmiany w tym zakresie. Druga część zespołu teoretycznie angażuje się w cały proces, ale „po cichu” sabotuje zmiany, nie wykonując wskazanych zaleceń w 100%. Pracodawca staje się wtedy „zakładnikiem” swoich pracowników, co nie jest korzystne z punktu widzenia opłacalności działania firmy – mówi Grzegorz Gawroński, CEO Redegate.com

Na dużą trudność przeprowadzania transformacji przedsiębiorstwa wpływa też zmieniające się otoczenie zewnętrzne firm, m.in. w obszarach prawnym, norm produkcyjnych czy też wydatków związanych z realizowaniem polityki środowiskowej ESG, co sprawia, że potrzebują one rozległej wiedzy w najróżniejszych obszarach swojej działalności. Często nie są w stanie własnymi siłami przeanalizować wszystkich tych procesów z uwagi na ich złożoność i wielowariantowość. W takich sytuacjach przedsiębiorstwa są zmuszone skorzystać z usług audytorów lub zewnętrznych firm konsultingowych.

Firma doradcza czy Interim Manager?

Dokonując restrukturyzacji i opracowując plany naprawcze, zdecydowana większość firm produkcyjnych korzysta ze wsparcia zewnętrznych wyspecjalizowanych podmiotów.  Dotychczas najpopularniejszym wyborem były usługi firm doradczych. Poza niekwestionowaną korzyścią w postaci wiedzy eksperckiej i doświadczenia, usługi takich firm wiążą się z bardzo dużym kosztem, który często jest nie do zaakceptowania przez małe i średnie firmy. Dodatkowo taki proces konsultacji trwa relatywnie długo, co z punktu widzenia firm chcących jak najszybciej wprowadzić konkretne zmiany, jest również niekorzystne. Ponadto efektem prac firmy doradczej jest obszerne opracowanie z planem i opisem procedur, które przedsiębiorstwo produkcyjne musi wdrożyć przy użyciu własnych zasobów kadrowych. Dla pracowników firmy takie szczegółowo opracowane projekty naprawcze nie zawsze są dostatecznie zrozumiałe i czytelne, dlatego też pomimo poniesionych kosztów bardzo często są wdrażane tylko częściowo, jeśli w ogóle.

Innym, zupełnie nowym rozwiązaniem, jest skorzystanie z usług Interim Managerów, czyli specjalistów wysokiego szczebla, którzy są zatrudniani na określony czas, aby pomóc firmie w przeprowadzeniu konkretnych projektów lub transformacji. Mają oni szerokie doświadczenie i wiedzę, które pozwalają im skutecznie zarządzać zmianami i przeprowadzić firmę przez trudne okresy. Współpraca z Interim Managerami jest czytelna pod względem celów, kosztów i czasu. Są oni w stanie szybko zrozumieć sytuację firmy i zidentyfikować kluczowe obszary, które wymagają zmian. Po drugie, mają oni doświadczenie w zarządzaniu projektami i są w stanie skutecznie tak skoordynować pracę zespołów i nakłady finansowe, aby osiągnąć cele firmy. Po trzecie, są niezależni i mogą podejmować decyzje bez obaw o konflikty interesów. Firmy najczęściej korzystają z usług Interim Managerów w obszarach, takich jak zarządzanie zmianami, restrukturyzacja, zarządzanie projektami, zarządzanie kryzysowe i rozwój biznesu. Dzięki swojej elastyczności i zdolności do szybkiego dostosowywania się do nowych sytuacji, Interim Managerowie są znaczącym wsparciem dla firm we współczesnym, dynamicznym środowisku biznesowym.

– Z naszego doświadczenia wynika, że praca Interim Managerów jest odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby firm produkcyjnych różnych rozmiarów. Ci wysoko wykwalifikowani specjaliści nie tylko dokonują rewizji stanu faktycznego firmy, wyznaczają cele do osiągnięcia, ale też wchodząc do organizacji przeprowadzają załogę krok po kroku przez cały proces. Dzięki takiemu podejściu potencjał firmy jest optymalnie wykorzystywany w trakcie wprowadzania zmian – mówi Kacper Pupin, współwłaściciel Redegate.com

W obliczu rosnącej konkurencji i ciągłych zmian na rynku, firmy muszą być gotowe do szybkiego reagowania i adaptacji. W tym kontekście platforma kontaktu firm z managerami wyższego szczebla Redegate.com, która od trzech lat dostępna jest w Internecie, stanowi bardzo atrakcyjną i niezwykle skuteczną alternatywę dla tradycyjnych firm doradczych. Dzięki wysokiej elastyczności działania i efektywności kosztowej jej specjaliści w bardzo krótkim czasie, bo aż w 72 godziny (!), są w stanie dostarczyć doświadczonych Interim Managerów niezbędnych do realizacji planów taktycznych firmy oraz wprowadzenia zmian operacyjnych już w pierwszym dniu ich zatrudnienia. Takie rozwiązanie znajduje coraz szersze uznanie w oczach klientów.

– Dzięki współpracy z Redegate, w czasie nieporównywalnie krótszym niż w przypadku tradycyjnych procesów rekrutacyjnych, uzyskaliśmy dostęp do puli wykwalifikowanych kandydatów na stanowisko Transformation Managera, którzy byli dostępni „na już”. Dzięki wsparciu Redegate projekt transformacji tradycyjnego zakładu, specjalizującego się w produkcji konstrukcji stalowych w nowoczesną jednostkę produkującą także akcesoria dla przemysłu papierniczego wystartował w zakładanym terminie. Po pół roku intensywnych prac możemy pochwalić się udanym transferem z Finlandii całej linii technologicznej do produkcji skrobaków, a to dopiero początek. W nadchodzących miesiącach przeniesiemy do Polski produkcję kolejnych dwóch produktów Jędrzej Krzystyniak, HR Manager Poland and Czechia, Valmet Technologies and Services S.A.

Więcej o druku i branży

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Leave a Comment