Transformacja przedsiębiorstwa produkcyjnego: jak nie popełnić kluczowego błędu?

W obliczu dynamicznych zmian, jakie zachodzą dziś na rynku, firmy produkcyjne zmagają się z wyzwaniami związanymi z rosnącymi kosztami pracy, zmianą ustawodawstwa, automatyzacją, sztuczną inteligencją i globalnymi trendami konsumenckimi. Aby zachować konkurencyjność, muszą przeprowadzić reorganizację i to w możliwie jak najkrótszym czasie. Jednak nie wszystkie przedsiębiorstwa potrafią skutecznie wprowadzić w życie opracowane plany naprawcze. W czym tkwi najczęstszy błąd?

Audyt i co dalej?

W obecnych warunkach rynkowych firmy są zmuszone dążyć do optymalizacji we wszystkich aspektach działalności, od renegocjacji umów z dostawcami aż po digitalizację produkcji.  Działając przez wiele lat w jeden i ten sam sposób kadry przyzwyczajają się do określonych procesów i nie są w stanie znaleźć nowych, efektywnych rozwiązań.  Firmy przeprowadzają wewnętrzne audyty, które z samego założenia nie są obiektywne, a dodatkowo płynące z nich wnioski są ograniczone, co wynika z zawężonego pola obserwacji porównawczej obejmującego ocenę procesów w danej firmie, konkurencyjnych przedsiębiorstwach czy branży. Wyniki tak przeprowadzonych audytów nie powalają na wybranie optymalnego rozwiązania. Oczekiwane efekty może jednak przynieść rozwiązanie zaczerpnięte z innych, bardziej rozwiniętych struktur, a nawet z innych branż, które szybciej przeszły podobne procesy. Często jednak reorganizacja przy użyciu własnych kadr napotyka na kolejny problem wynikający z braku chęci i zaangażowania pracowników do wdrażania zmian. Wynika to z niepewności związanej z zakresem przyszłych obowiązków czy nawet obawy przed utratą pracy. Żeby zatem skutecznie przeprowadzić firmę przez proces transformacji, należy mocno skupić się na zasobach ludzkich i poza zmianami „twardymi” oraz jakościowymi w obszarach „miękkich”, wprowadzić też procedury związane z coachingiem i mentoringiem.

W praktyce można zauważyć opór pracowników przez wdrażaniem nowych procedur i procesów. Część z nich uważa, że jeśli przez tak długi czas produkcja odbywała się w dany sposób, to był on dobry i nie są potrzebne zmiany w tym zakresie. Druga część zespołu teoretycznie angażuje się w cały proces, ale „po cichu” sabotuje zmiany, nie wykonując wskazanych zaleceń w 100%. Pracodawca staje się wtedy „zakładnikiem” swoich pracowników, co nie jest korzystne z punktu widzenia opłacalności działania firmy – mówi Grzegorz Gawroński, CEO Redegate.com

Na dużą trudność przeprowadzania transformacji przedsiębiorstwa wpływa też zmieniające się otoczenie zewnętrzne firm, m.in. w obszarach prawnym, norm produkcyjnych czy też wydatków związanych z realizowaniem polityki środowiskowej ESG, co sprawia, że potrzebują one rozległej wiedzy w najróżniejszych obszarach swojej działalności. Często nie są w stanie własnymi siłami przeanalizować wszystkich tych procesów z uwagi na ich złożoność i wielowariantowość. W takich sytuacjach przedsiębiorstwa są zmuszone skorzystać z usług audytorów lub zewnętrznych firm konsultingowych.

Firma doradcza czy Interim Manager?

Dokonując restrukturyzacji i opracowując plany naprawcze, zdecydowana większość firm produkcyjnych korzysta ze wsparcia zewnętrznych wyspecjalizowanych podmiotów.  Dotychczas najpopularniejszym wyborem były usługi firm doradczych. Poza niekwestionowaną korzyścią w postaci wiedzy eksperckiej i doświadczenia, usługi takich firm wiążą się z bardzo dużym kosztem, który często jest nie do zaakceptowania przez małe i średnie firmy. Dodatkowo taki proces konsultacji trwa relatywnie długo, co z punktu widzenia firm chcących jak najszybciej wprowadzić konkretne zmiany, jest również niekorzystne. Ponadto efektem prac firmy doradczej jest obszerne opracowanie z planem i opisem procedur, które przedsiębiorstwo produkcyjne musi wdrożyć przy użyciu własnych zasobów kadrowych. Dla pracowników firmy takie szczegółowo opracowane projekty naprawcze nie zawsze są dostatecznie zrozumiałe i czytelne, dlatego też pomimo poniesionych kosztów bardzo często są wdrażane tylko częściowo, jeśli w ogóle.

Innym, zupełnie nowym rozwiązaniem, jest skorzystanie z usług Interim Managerów, czyli specjalistów wysokiego szczebla, którzy są zatrudniani na określony czas, aby pomóc firmie w przeprowadzeniu konkretnych projektów lub transformacji. Mają oni szerokie doświadczenie i wiedzę, które pozwalają im skutecznie zarządzać zmianami i przeprowadzić firmę przez trudne okresy. Współpraca z Interim Managerami jest czytelna pod względem celów, kosztów i czasu. Są oni w stanie szybko zrozumieć sytuację firmy i zidentyfikować kluczowe obszary, które wymagają zmian. Po drugie, mają oni doświadczenie w zarządzaniu projektami i są w stanie skutecznie tak skoordynować pracę zespołów i nakłady finansowe, aby osiągnąć cele firmy. Po trzecie, są niezależni i mogą podejmować decyzje bez obaw o konflikty interesów. Firmy najczęściej korzystają z usług Interim Managerów w obszarach, takich jak zarządzanie zmianami, restrukturyzacja, zarządzanie projektami, zarządzanie kryzysowe i rozwój biznesu. Dzięki swojej elastyczności i zdolności do szybkiego dostosowywania się do nowych sytuacji, Interim Managerowie są znaczącym wsparciem dla firm we współczesnym, dynamicznym środowisku biznesowym.

– Z naszego doświadczenia wynika, że praca Interim Managerów jest odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby firm produkcyjnych różnych rozmiarów. Ci wysoko wykwalifikowani specjaliści nie tylko dokonują rewizji stanu faktycznego firmy, wyznaczają cele do osiągnięcia, ale też wchodząc do organizacji przeprowadzają załogę krok po kroku przez cały proces. Dzięki takiemu podejściu potencjał firmy jest optymalnie wykorzystywany w trakcie wprowadzania zmian – mówi Kacper Pupin, współwłaściciel Redegate.com

W obliczu rosnącej konkurencji i ciągłych zmian na rynku, firmy muszą być gotowe do szybkiego reagowania i adaptacji. W tym kontekście platforma kontaktu firm z managerami wyższego szczebla Redegate.com, która od trzech lat dostępna jest w Internecie, stanowi bardzo atrakcyjną i niezwykle skuteczną alternatywę dla tradycyjnych firm doradczych. Dzięki wysokiej elastyczności działania i efektywności kosztowej jej specjaliści w bardzo krótkim czasie, bo aż w 72 godziny (!), są w stanie dostarczyć doświadczonych Interim Managerów niezbędnych do realizacji planów taktycznych firmy oraz wprowadzenia zmian operacyjnych już w pierwszym dniu ich zatrudnienia. Takie rozwiązanie znajduje coraz szersze uznanie w oczach klientów.

– Dzięki współpracy z Redegate, w czasie nieporównywalnie krótszym niż w przypadku tradycyjnych procesów rekrutacyjnych, uzyskaliśmy dostęp do puli wykwalifikowanych kandydatów na stanowisko Transformation Managera, którzy byli dostępni „na już”. Dzięki wsparciu Redegate projekt transformacji tradycyjnego zakładu, specjalizującego się w produkcji konstrukcji stalowych w nowoczesną jednostkę produkującą także akcesoria dla przemysłu papierniczego wystartował w zakładanym terminie. Po pół roku intensywnych prac możemy pochwalić się udanym transferem z Finlandii całej linii technologicznej do produkcji skrobaków, a to dopiero początek. W nadchodzących miesiącach przeniesiemy do Polski produkcję kolejnych dwóch produktów Jędrzej Krzystyniak, HR Manager Poland and Czechia, Valmet Technologies and Services S.A.

Więcej o druku i branży

Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.

Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.

Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej. 

Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią. 

Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne. 

Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.

Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

Leave a Comment