Transformacja przedsiębiorstwa produkcyjnego: jak nie popełnić kluczowego błędu?

W obliczu dynamicznych zmian, jakie zachodzą dziś na rynku, firmy produkcyjne zmagają się z wyzwaniami związanymi z rosnącymi kosztami pracy, zmianą ustawodawstwa, automatyzacją, sztuczną inteligencją i globalnymi trendami konsumenckimi. Aby zachować konkurencyjność, muszą przeprowadzić reorganizację i to w możliwie jak najkrótszym czasie. Jednak nie wszystkie przedsiębiorstwa potrafią skutecznie wprowadzić w życie opracowane plany naprawcze. W czym tkwi najczęstszy błąd?

Audyt i co dalej?

W obecnych warunkach rynkowych firmy są zmuszone dążyć do optymalizacji we wszystkich aspektach działalności, od renegocjacji umów z dostawcami aż po digitalizację produkcji.  Działając przez wiele lat w jeden i ten sam sposób kadry przyzwyczajają się do określonych procesów i nie są w stanie znaleźć nowych, efektywnych rozwiązań.  Firmy przeprowadzają wewnętrzne audyty, które z samego założenia nie są obiektywne, a dodatkowo płynące z nich wnioski są ograniczone, co wynika z zawężonego pola obserwacji porównawczej obejmującego ocenę procesów w danej firmie, konkurencyjnych przedsiębiorstwach czy branży. Wyniki tak przeprowadzonych audytów nie powalają na wybranie optymalnego rozwiązania. Oczekiwane efekty może jednak przynieść rozwiązanie zaczerpnięte z innych, bardziej rozwiniętych struktur, a nawet z innych branż, które szybciej przeszły podobne procesy. Często jednak reorganizacja przy użyciu własnych kadr napotyka na kolejny problem wynikający z braku chęci i zaangażowania pracowników do wdrażania zmian. Wynika to z niepewności związanej z zakresem przyszłych obowiązków czy nawet obawy przed utratą pracy. Żeby zatem skutecznie przeprowadzić firmę przez proces transformacji, należy mocno skupić się na zasobach ludzkich i poza zmianami „twardymi” oraz jakościowymi w obszarach „miękkich”, wprowadzić też procedury związane z coachingiem i mentoringiem.

W praktyce można zauważyć opór pracowników przez wdrażaniem nowych procedur i procesów. Część z nich uważa, że jeśli przez tak długi czas produkcja odbywała się w dany sposób, to był on dobry i nie są potrzebne zmiany w tym zakresie. Druga część zespołu teoretycznie angażuje się w cały proces, ale „po cichu” sabotuje zmiany, nie wykonując wskazanych zaleceń w 100%. Pracodawca staje się wtedy „zakładnikiem” swoich pracowników, co nie jest korzystne z punktu widzenia opłacalności działania firmy – mówi Grzegorz Gawroński, CEO Redegate.com

Na dużą trudność przeprowadzania transformacji przedsiębiorstwa wpływa też zmieniające się otoczenie zewnętrzne firm, m.in. w obszarach prawnym, norm produkcyjnych czy też wydatków związanych z realizowaniem polityki środowiskowej ESG, co sprawia, że potrzebują one rozległej wiedzy w najróżniejszych obszarach swojej działalności. Często nie są w stanie własnymi siłami przeanalizować wszystkich tych procesów z uwagi na ich złożoność i wielowariantowość. W takich sytuacjach przedsiębiorstwa są zmuszone skorzystać z usług audytorów lub zewnętrznych firm konsultingowych.

Firma doradcza czy Interim Manager?

Dokonując restrukturyzacji i opracowując plany naprawcze, zdecydowana większość firm produkcyjnych korzysta ze wsparcia zewnętrznych wyspecjalizowanych podmiotów.  Dotychczas najpopularniejszym wyborem były usługi firm doradczych. Poza niekwestionowaną korzyścią w postaci wiedzy eksperckiej i doświadczenia, usługi takich firm wiążą się z bardzo dużym kosztem, który często jest nie do zaakceptowania przez małe i średnie firmy. Dodatkowo taki proces konsultacji trwa relatywnie długo, co z punktu widzenia firm chcących jak najszybciej wprowadzić konkretne zmiany, jest również niekorzystne. Ponadto efektem prac firmy doradczej jest obszerne opracowanie z planem i opisem procedur, które przedsiębiorstwo produkcyjne musi wdrożyć przy użyciu własnych zasobów kadrowych. Dla pracowników firmy takie szczegółowo opracowane projekty naprawcze nie zawsze są dostatecznie zrozumiałe i czytelne, dlatego też pomimo poniesionych kosztów bardzo często są wdrażane tylko częściowo, jeśli w ogóle.

Innym, zupełnie nowym rozwiązaniem, jest skorzystanie z usług Interim Managerów, czyli specjalistów wysokiego szczebla, którzy są zatrudniani na określony czas, aby pomóc firmie w przeprowadzeniu konkretnych projektów lub transformacji. Mają oni szerokie doświadczenie i wiedzę, które pozwalają im skutecznie zarządzać zmianami i przeprowadzić firmę przez trudne okresy. Współpraca z Interim Managerami jest czytelna pod względem celów, kosztów i czasu. Są oni w stanie szybko zrozumieć sytuację firmy i zidentyfikować kluczowe obszary, które wymagają zmian. Po drugie, mają oni doświadczenie w zarządzaniu projektami i są w stanie skutecznie tak skoordynować pracę zespołów i nakłady finansowe, aby osiągnąć cele firmy. Po trzecie, są niezależni i mogą podejmować decyzje bez obaw o konflikty interesów. Firmy najczęściej korzystają z usług Interim Managerów w obszarach, takich jak zarządzanie zmianami, restrukturyzacja, zarządzanie projektami, zarządzanie kryzysowe i rozwój biznesu. Dzięki swojej elastyczności i zdolności do szybkiego dostosowywania się do nowych sytuacji, Interim Managerowie są znaczącym wsparciem dla firm we współczesnym, dynamicznym środowisku biznesowym.

– Z naszego doświadczenia wynika, że praca Interim Managerów jest odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby firm produkcyjnych różnych rozmiarów. Ci wysoko wykwalifikowani specjaliści nie tylko dokonują rewizji stanu faktycznego firmy, wyznaczają cele do osiągnięcia, ale też wchodząc do organizacji przeprowadzają załogę krok po kroku przez cały proces. Dzięki takiemu podejściu potencjał firmy jest optymalnie wykorzystywany w trakcie wprowadzania zmian – mówi Kacper Pupin, współwłaściciel Redegate.com

W obliczu rosnącej konkurencji i ciągłych zmian na rynku, firmy muszą być gotowe do szybkiego reagowania i adaptacji. W tym kontekście platforma kontaktu firm z managerami wyższego szczebla Redegate.com, która od trzech lat dostępna jest w Internecie, stanowi bardzo atrakcyjną i niezwykle skuteczną alternatywę dla tradycyjnych firm doradczych. Dzięki wysokiej elastyczności działania i efektywności kosztowej jej specjaliści w bardzo krótkim czasie, bo aż w 72 godziny (!), są w stanie dostarczyć doświadczonych Interim Managerów niezbędnych do realizacji planów taktycznych firmy oraz wprowadzenia zmian operacyjnych już w pierwszym dniu ich zatrudnienia. Takie rozwiązanie znajduje coraz szersze uznanie w oczach klientów.

– Dzięki współpracy z Redegate, w czasie nieporównywalnie krótszym niż w przypadku tradycyjnych procesów rekrutacyjnych, uzyskaliśmy dostęp do puli wykwalifikowanych kandydatów na stanowisko Transformation Managera, którzy byli dostępni „na już”. Dzięki wsparciu Redegate projekt transformacji tradycyjnego zakładu, specjalizującego się w produkcji konstrukcji stalowych w nowoczesną jednostkę produkującą także akcesoria dla przemysłu papierniczego wystartował w zakładanym terminie. Po pół roku intensywnych prac możemy pochwalić się udanym transferem z Finlandii całej linii technologicznej do produkcji skrobaków, a to dopiero początek. W nadchodzących miesiącach przeniesiemy do Polski produkcję kolejnych dwóch produktów Jędrzej Krzystyniak, HR Manager Poland and Czechia, Valmet Technologies and Services S.A.

Więcej o druku i branży

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.

Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.

Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej. 

Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią. 

Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne. 

Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.

Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Leave a Comment