Rząd obecnie rozważa dwa warianty reformy kodeksu pracy: 35-godzinny tydzień pracy lub czterodniowy tydzień pracy. Oba rozwiązania są bardzo pozytywne, przede wszystkim z punktu widzenia pracowników. Zwolennicy tych zmian zwracają uwagę, że będą one korzystne również dla pracodawców: pracownicy będą bardziej produktywni, zmotywowani, teoretycznie mniej narażeni na stres i ryzyko wypalenia zawodowego. Jednak trudno uwierzyć, że ta rewolucja zostanie wprowadzona. W sytuacji niepewności gospodarczej oraz odpływu kapitału zagranicznego z Polski ze względu na rosnące koszty płac, rząd może ostatecznie nie zdecydować się na krok potencjalnie jeszcze bardziej zmniejszający atrakcyjność naszego kraju jako rynku pracy.
Bardziej prawdopodobne są drobne korekty lub dobrowolne porozumienia między pracodawcami a pracownikami, które pozwolą na dostosowanie czasu pracy do indywidualnych potrzeb i preferencji, tak jak na przykład w modelu belgijskim. Oczywiście, może się okazać, że ustawodawca nas zaskoczy bardzo progresywnym podejściem do dobrostanu pracowników, przedkładając go nad interesy gospodarcze.
Co zrobić, aby firmy były gotowe na 35-godzinny lub czterodniowy tydzień pracy?
Niezależnie od tego, czy będzie to 35 godzin pracy w tygodniu czy czterodniowy tydzień pracy, zmiana będzie wymagać od organizacji dostosowania się do nowej rzeczywistości i zmiany w zarządzaniu ludźmi, procesami i technologią. Należy zwrócić uwagę na kilka elementów:
- Optymalizacja/digitalizacja procesów. Warto znaleźć drogi pozwalające na realizację dotychczasowych zadań szybciej i efektywniej. Zapobiegliwe firmy skoncentrują się na optymalizacji procesów, eliminując niepotrzebne czynności i automatyzując zadania. Konieczna jest odpowiedź na pytanie, czy organizacja dysponuje już teraz wystarczającymi zasobami technologicznymi, aby zoptymalizować i przyspieszyć swoje procesy.
- Analiza zmian w kontekście strategicznych procesów firmy. Każda firma jest świadoma, jaki proces biznesowy jest dla niej kluczowy, ile zajmuje czasu i kiedy musi się odbywać. Ważnym krokiem jest przeprowadzenie analizy wpływu wprowadzenia w życie przewidywanych zmian (na koszty, przychody, rentowność, i tak dalej). Dzięki analizie zostaną zidentyfikowane zagrożenia, ale być może i korzyści – co na pewno pomoże w procesie wprowadzania tej zmiany w życie.
- Planowanie. Analiza wpływu zmian w kodeksie pracy na biznes może stać się podstawą do stworzenia planu wdrożenia zmian i strategii adaptacji. Przewidzenie możliwych problemów i ryzyk już teraz, zapewni dostatecznie długi czas na przemyślenie ich rozwiązania czy minimalizowania.
- Kompetencje. Zmiany wiążą się z nowym sposobem realizacji działań. Należy zastanowić się, czy firma dysponuje kompetencjami umożliwiającymi optymalizację procesów albo wprowadzanie kodeksowych zmian. Jeśli nowe regulacje w kodeksie pracy będą wymagały przemodelowania Regulaminu Pracy i czasu pracy, należy zweryfikować, czy organizacja dysponuje odpowiednią wiedzą, aby wprowadzić nowe schematy czasu pracy zgodnie z przepisami.
Nawet jeśli zmiana kodeksu pracy nie nastąpi w najbliższym czasie, to warto poświęcić chwilę na przeanalizowanie, jak ta zmiana wpłynie na przedsiębiorstwo i jak można się do niej przygotować. A optymalizację i digitalizację procesów – jako wpływającą na zysk przedsiębiorstwa – warto robić zawsze. Niezależnie od zewnętrznych motywatorów.
Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.
W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.
Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.
Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.
Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.
Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.
W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.
Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?
Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.
Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.
Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.
Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.
Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.
W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.
Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.
Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.
Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.
Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.