Nowa era reklamy w miastach do 200 tysięcy osób – na rynek weszły StreetBoardy

Na rynek właśnie wchodzi nowy rodzaj reklamy zwany StreetBoard. To innowacyjne tablice składające się z modułów o wymiarach 1,2 metra na 1,8 metra, które są zlokalizowane tuż obok odbiorców. Często są to chodniki, ścieżki rowerowe czy przejścia podziemne. StreetBoard dostępny jest w kilku wariantach składających się od jednego do trzech modułów, które mogą być w dowolny sposób zagospodarowane przez Reklamodawcę. Dlaczego tak dobrze sprawdza się w miastach do 200 tysięcy osób?

Rynek reklamy zewnętrznej w Polsce nasycony jest różnymi formatami: od billboardów, po billdoory, aż do reklamy mobilnej w pojazdach komunikacji miejskiej czy pociągach. Mając na uwadze zmieniające się preferencje konsumentów, a także różne nośniki dostępne na rynku właśnie pojawił się nowy – StreetBoard.

Reklama jeszcze bliżej odbiorcy

StreetBoardy to innowacyjne nośniki reklamowe, które są odpowiedzią na rosnące potrzeby rynku reklamowego w mniejszych miastach. Ich bliskie położenie w stosunku do odbiorcy zapewnia bezpośredni kontakt z reklamą i daje dużą widoczność przekazu reklamowego. Wspierając zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa, StreetBoardy stanowią ekonomiczne rozwiązanie, które pozwala na długoterminową inwestycję w reklamę, nie obciążając nadmiernie budżetu. To również możliwość dotarcia do nowych odbiorców dla ogólnopolskich reklamodawców, którzy pragną rozwijać swoje zasięgi w miastach średnich.

 – Cały czas obserwujemy rynek reklamowy w Polsce i weryfikujemy formy, które są najkorzystniejsze dla firm, ale i najbardziej skuteczne. Z naszych obserwacji wynika, że reklama powinna być blisko odbiorcy i przykuwać jego uwagę. Wprowadzone właśnie przez nas StreetBoardy to odpowiedź na zapotrzebowanie naszych klientów. Oddaliśmy do dyspozycji nośniki reklamowe składające się z modułów w popularnym formacie 1,2×1,8m. Reklamodawca może wykorzystać jeden moduł lub wszystkie dostępne w ramach jednego nośnika eksponując np. różnorodne produkty na każdym z nich. Tak przygotowana powierzchnia pobudza do kreatywności i daje możliwość realizowania reklam z ciekawym i nietuzinkowym przekazem – wyjaśnia Sylwia Krysik-Myśliwiec z OOH.pl.

Gdzie można znaleźć StreetBoardy? W miejscach o dużej liczbie przechodniów, takich jak ogrodzenia, elewacje budynków, przejścia podziemne, galerie handlowe czy stacje kolejowe. Dają one możliwość bezpośredniego kontaktu z reklamą.

Dlaczego StreetBoard są dobrym rozwiązaniem w mniejszych miastach?

StreetBoardy są idealnym rozwiązaniem dla mniejszych miast ze względu na ich efektywność i wysoką widoczność. W miejscowościach o ograniczonych przestrzeniach reklamowych, te kompaktowe tablice składające się z modułów o wymiarach 1,2×1,8 metra wyróżniają się i przyciągają uwagę przechodniów oraz kierowców. Ich bliskie położenie w stosunku do ścieżek pieszych i dróg zapewnia bezpośredni kontakt z odbiorcami, co sprawia, że przekaz reklamowy jest bardziej osobisty i interaktywny.

Nowy format reklamy out of home skupia się zarówno na potrzebach reklamodawcy, jak również na jego możliwościach. Naszym celem było udostępnienie formatu, który wygeneruje wysokie efekty przy stosunkowo niskim nakładzie na reklamę w danej lokalizacji i przekuje się na zadowalające ROI. Dzięki temu format Streetboard jest w zasięgu ręki zarówno lokalnych przedsiębiorców, jak i reklamodawców ogólnopolskich, którzy chcą powalczyć o wysokie zasięgi poza G8, bez konieczności istotnego zwiększania budżetów na reklamę out of home. Bliskość odbiorcy, łatwość rotacji komunikatów i niskie koszty zakupu, tym dokładnie cechują się stworzone przez nas Streetboardy – podkreśla Sylwia Krysik-Myśliwiec.

A jakie są plany firmy na najbliższe miesiące? Do końca tego roku planuje zamontować kilkaset tablic typu StreetBoard, zaś w 2024 roku stawia na rozwój nośników w całej Polsce na jeszcze większą skalę. OOH.pl jest zdania, że ta inwestycja pozwoli stworzyć nową kategorię reklamy out of home na polskim rynku.

Więcej o druku i branży

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Leave a Comment