Ile hejtu jest w polskim internecie? Najnowszy raport odsłoni fakty

Jeszcze w czerwcu 2024 roku opublikowany zostanie przełomowy raport dotyczący poziomu hejtu w polskim internecie. Dokument ten zainauguruje kampanię społeczną pod nazwą #bezhejtu. Celem tej inicjatywy jest zwrócenie uwagi na narastający problem mowy nienawiści w sieci oraz mobilizacja firm, instytucji, organizacji pozarządowych, influencerów i innych wpływowych podmiotów, do aktywnych działań na rzecz jej zwalczania.

Raport ten będzie pierwszym tego typu w Polsce podsumowaniem przejawów hejtu: werbalnej agresji i aktywności online nawołujących do nienawiści. Hate speech, czyli mowa nienawiści, definiowana jest jako obraźliwe, agresywne i personalne napaści mające na celu poniżenie innych osób. Autor raportu i inicjator kampanii #bezhejtu, technologiczny startup TrollWall AI, poddał ocenie tysiące stron na Facebooku i miliony komentarzy, aby określić poziom hejtu w polskich mediach społecznościowych. Przeprowadzenie tak szeroko zakrojonej analizy było możliwe dzięki zastosowaniu autorskich rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.

Kto pod lupą?
Monitoringiem objęte zostały profile największych i najbardziej rozpoznawalnych rodzimych firm, mediów, organizacji pozarządowych, polityków i influencerów, a także innych podmiotów mających wpływ na kształtowanie opinii publicznej. Podobna analiza, przeprowadzona w minionym roku na słowackim Facebooku wykazała, że średni odsetek hejterskich wpisów wyniósł aż 13%. Bardzo zbliżoną wartość tego zjawiska odnotowano także w Czechach. Cząstkowe dane pochodzące z opracowania z Polski wskazują jednak na to, że w naszym kraju procent ten może być większy.

Na świeczniku: media, polityka i celebryci
Wstępne dane z kampanii #bezhejtu pokazują, że na profilach facebookowych czołowych polskich portali informacyjnych, internauci mają trudność z prowadzeniem merytorycznych i kulturalnych dyskusji. Średni odsetek ataków słownych wynosi tam ponad 17%. Jeszcze większą frakcję, bo ponad 24%, odnotowano w reakcjach na stronach dotyczących wydarzeń i wiadomości w tych mediach.

Fragment raportu ujawnia również, że równie wysoki odsetek agresywnych wypowiedzi, bo około 23% w zbadanych dyskusjach obejmujących blisko 250 tys. komentarzy, zlokalizowano na profilach społecznościowych dwóch największych partii politycznych. Różnice zdań między zwolennikami przeciwnych ugrupowań są tak głębokie, że często prowadzą do eskalacji mowy nienawiści.

Użytkownicy Facebooka z dużą łatwością krytykują zza ekranu komputera wygląd zewnętrzny i wydarzenia z życia celebrytów, co znacząco podnosi poziom mowy nienawiści w dyskusjach rozgrywających się pod informacjami na ten temat. Na jednym z największych polskich serwisów plotkarskich zidentyfikowano blisko 18% napastliwych treści.

Żart, humor i sarkazm, ale nie hejt
W mediach społecznościowych trzech największych sieci handlowych w Polsce panuje zaskakująco spokojna atmosfera. Analiza blisko 50 tys. wpisów pokazuje, że średni odsetek nienawistnych fraz wynosi tam niespełna 4%. Użytkownicy tych stron często używają żartobliwych memów i sarkastycznych komentarzy, które koncentrują się na reakcjach ludzi na cenowe okazje oferowane przez sklepy, zamiast na personalnych atakach. W przeciwieństwie do hejtu, humor i sarkazm używane w kontekście reakcji na oferty sklepów nie są wymierzone w konkretnych ludzi i nie mają na celu nikogo obrażać.

Stop hejtowi

  • W obliczu rosnącej fali nienawiści w mediach społecznościowych, inicjatywa #bezhejtu staje się pilniejsza niż kiedykolwiek – podkreśla Tomáš Halász, CEO i współzałożyciel TrollWall AI, dostawcy aplikacji do walki z mową nienawiści w sieci, inicjator kampanii społecznej #bezhejtu. – Projekt ma na celu uświadamianie użytkownikom internetu, jak szkodliwe mogą być obraźliwe komentarze i wpisy. #bezhejtu pokazuje skalę problemu i zachęca do refleksji nad zachowaniami w Internecie. Kampania apeluje do wszystkich, aby zrezygnowali z hejtu na rzecz bardziej konstruktywnej i życzliwej komunikacji, promując tym samym zdrowsze i bardziej przyjazne środowisko online – dodaje Halász.

Kampania społeczna #bezhejtu skierowana jest do każdego przedsiębiorstwa, organizacji, instytucji, influencera czy innego podmiotu, który identyfikuje się z potrzebą ograniczenia nienawiści w sieci. Udział w projekcie nie wiąże się z kosztami ani opłatami. Do inicjatywy można dołączyć, wypełniając formularz zgłoszeniowy poprzez stronę internetową: bezhejtu.pl.

Pełny raport inicjujący kampanię #bezhejtu zostanie opublikowany jeszcze w czerwcu br.

Więcej o druku i branży

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

Leave a Comment